Santiago de Compostella (10)

Met op de kop af nog 50 dagen te gaan wordt de berichtgeving over de “camino”

Op weg !

onderweg tijdens de 1e echte training.

intensiever. Nog maar vijftig dagen..!! en dan…. 5 weken van huis. Vijf weken !! Wat een tijd !! Zo lang ben ik nog nooit van huis geweest…. En dan ook nog even denken aan degenen die me ongetwijfeld best wel een beetje zullen missen maar die me die vrijbrief hebben gegeven om die grote wens in vervulling te laten gaan. Naast de berichtgeving wordt alles nu al intensiever, de beleving maar ook de training….. maatje Robert is vandaag vertrokken voor een

Robert, in training voor de camino

Robert, in training voor de camino

driedaagse naar Luxemburg. Voor hem is de training en de voorbereiding voor de tocht vandaag pas echt goed begonnen en zijn ervaringen zullen zeker van pas komen. Vanaf gisteren heb ik een beetje afscheid genomen van mijn racefiets…. de teller zal voorlopig even op de 2390 “snelle” racekilometers blijven staan en mijn toerfiets zal er nu pas echt aan moeten geloven. Tot en met vandaag bedraagt het aantal km’s op mijn toerfiets 756 km. Het totaal van dit jaar staat nu dan ook op 3146 km en ik denk dat ik vrij aardig bezig ben…… En…..het trainen is toch eigenlijk iets voor onderweg..?? Gisteren, 2 april, heb ik voor het eerst 40 km. op de vakantiefiets gezeten. Een speciaal

startbord in Roermond

startbord in Roermond

rondje….een heus aftraprondje……een “Sint Jacobs pelgrimsrondje…!!”. Eigenlijk wist ik niet waar naartoe en dus trapte ik maar eens naar Roermond en….. in voorstad Sint Jacob aangekomen met een restaurant “faubourg st. Jacques”, een Jacobuskapelletje en een groot bord met de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella dacht ik: ik volg de route

wegwijzer naar Santiago !

wegwijzer naar Santiago !

maar eens….. Overal blauwe bordjes op lantaarnpalen, een Jacobskapelletje in Herten, een schelp, een

goed kijken maar ook onder dit bord wordt de route aangegeven !!

goed kijken maar ook onder dit bord wordt de route aangegeven !!

pelgrim met stok afbeelding, allemaal aanwijzingen dat ik op de goede weg ben. Dingen die me tijdens tijdens mijn fietstochtjes op de racer nooit zijn opgevallen maar nu als teken in de verte reeds zichtbaar zijn. Ik denk dat ik de route niet beter kan benoemen dan: Van Sint Jacob tot Sint Jacob ! En het was een mooie route die ik

startkapelletje voorstad St. Jacob Roermond

startkapelletje voorstad St. Jacob Roermond

iedereen kan aanraden die ook een stukje Sint Jacobsroute wil afleggen en een klein beetje wil ervaren wat het is om een dergelijke tocht te ondernemen.  De start is dus in de voorstad van Roermond aan het Jacobuskapelletje en gaat via de

Jacobuskapelletje Herten

Jacobuskapelletje Herten

rode brug naar Herten. Daar….wederom een Jacobuskapelletje, ik zit op de goede weg !! Na Herten gaat het over kiezelpaden richting Linne, waar ik als traktatie een erg mooi uitzicht over de Maas krijg. Hierna volgt een net zo mooi als ook slecht pad door de Linnerweerd: dat is pelgrimeren ! Via de vistrappen gaat het de stuw over en vervolgens de eerste sluis over naar Osen en hierna meteen de tweede sluis richting Heel. Vervolgens gaat het via Pol naar Wessem, oud

voormalig hospice Wessem

voormalig hospice Wessem

vestingsstadje en de route voert midden door het centrum, waar op een huis een bord staat dat het ooit pelgrimshospice

door het stille Hagebrook

door het stille Hagebrook

was. Vervolgens gaat het naar Thorn, niet de kortste weg over het fietspad maar het kiezelpad door het Hagebrook, een mooi stukje Thorner bos- en weideland. Via Zegershof, een oude herenboerderij gaat het richting Thorn centrum met zijn mooie Stiftkerk en via de kasseitjes zijn het nog maar enkele honderden meters tot de Belgische grens.

van Jacobus tot Jacobus ! Thorn, met op de achtergrond de Stiftkerk, de grens bereikt.

van Jacobus tot Jacobus ! Thorn, met op de achtergrond de Stiftkerk, de grens bereikt.

Net buiten Thorn en vlak voor de grens staat dan een van de vele kapelletjes die men in Thorn in het buitengebied kan aantreffen. Dit kapelletje heet: het kan niet mooier !! : het Jacobuskapelletje waar men, als men bij huisnummer 2 aanklopt, ook nog eens de laatste Nederlandse pelgrimsstempel in het paspoort kan laten aantekenen( stempel in de Stiftkerk af te halen)…… Voor mij was dit keer de grens bij de grens bereikt en kon ik met een voldaan gevoel weer huiswaarts keren. 2 1/2 uur gefietst, veel foto’s gemaakt, genoten van de route en de natuur en 40 trainingskilometers weggetrapt.

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

