Rood

Een verhaal dat misschien wel met rode letters geschreven had moeten worden. Of … is IMG_7580het toch niet zo bijzonder ?? Rood, het kan zo mooi zijn ! Als ik Bea in die rode jas zie lopen dan is dit mooi! En als ze een beetje rood van ergernis aanloopt omdat het altijd maar fietsen, fietsen, fietsen is….dan is dat jammer genoeg niet zo mooi.

Rood, een kleur die best wat negatiefs in zich heeft. Wie rilt niet bij de gedachte alleen al: het rood staan bij de bank !!! Lag het vroeger veelal aan jezelf als de bank je woekerrente ging vragen voor het rood staan….thans is het niet meer evident om iets dergelijks te beweren. De tijd brengt het met zich mee dat “de broek ophouden” voor velen steeds moeilijker wordt en de spookgedachte van  “rood staan” is voor velen een keiharde werkelijkheid geworden. Of…wie kwam er graag voor de rode deur..?? (rood was in de Middeleeuwen de kleur van het gerecht).

Of neem dat rode potlood; binnenkort mogen we weer ! Was het vroeger nog plicht om te

handig verkiezingsgadget met wedstrijdschema WK

handig verkiezingsgadget met wedstrijdschema WK

gaan stemmen, thans zien velen het nut er niet meer van in en spreuken als: “door de hond of door de kat gebeten, gebeten worden we toch”, zijn niet van de lucht. De politiek, de landelijke politiek, verliest steeds meer van haar franje en dat heeft ook zijn weerslag op het lokale gebeuren. Toch hoop ik dat er massaal naar de stembus wordt gegaan want…. we zullen toch allemaal “Samen Verder” moeten.

De rode vlag krijgen…… Geen enkele sporter zal dit graag op zich af zien komen. Het betekent immers dat men uit de koers genomen wordt; diskwalificatie !! Of..wie is graag “rode lantaarndrager” ??  Meedoen voor de prijzen en bovenaan eindigen, daarom draait

het bij sport. De rode loper uitgerold krijgen en naar het “schavot” (excusez…het podium)  gaan om gehuldigd te worden, dat is het streven. Laatste worden en conform de gedachte van baron Pierre de Coubertin de strijd in- en aangaan waarbij de rangschikking niets uitmaakt…… dat is weinigen gegeven.

Sinds afgelopen zondag kan ik er ook over meepraten. Een kwartet HRR gingen van start. Aanvankelijk zat ik nog lekker – in gesprek met Robert – op kop maar al gauw ging het me te hard. Er werd als vanouds hard doorgekacheld (niet vreemd voor begin februari) maar

kop over kop over de kop

kop over kop over de kop

als dat ook nog eens zegt dat het op de fiets snoei- en loeihard ging dan moet ik kleur bekennen….. dat trek ik niet !! Als de route dan ook nog eens navenant is en er totaal geen stoplicht – dus ook geen rood “stop”licht – te bekennen is dan mag duidelijk zijn dat er maar één melodie in mijn hoofd spookte: “opzij, opzij, opzij, maak haast, maak haast, maak haast en hollen en maar doorgaan !!!!!!”.  Neen !! Ik was zo murw dat ik nog niet meer kon denken aan dat melodietje, met rood doorlopen ogen zag ik enkel het wiel van mijn voorganger totdat….ik ook dat aan de horizon zag verdwijnen. Gelukkig was het niet “door” het rood rijden maar voor mij was het enkel compleet “in” het rood rijden……

Het lossen van mij werkte voor de anderen zelfs nog eens als een rode lap op een stier en in no time zag ik enkel nog een paar stipjes aan de horizon verdwijnen. Bij het inlezen van de “koersgegevens” werd ik nog eens keurig herinnerd aan het afzien: allemaal rode cijfers !! De hartslag volop in het rood en maximale waardes tot 99% !!!!

De komende HRR rit: de “over de rooie”rit. Bij de start zal zeker worden aangegeven dat het rustig moet. Hoe lang het rustig gaat..?? Daarvoor moet je gewoonweg erbij zijn !!! Oh ja…ik ben benieuwd of u de rode draad, de zogenaamde “flamme rouge” in het verhaal heeft ontdekt………

Dit bericht werd geplaatst in hamburg rabo racers, Persoonlijk, Sport, Verhalen. Bookmark de permalink .

Een reactie op Rood

  1. Dit is op Blog 'n' Roll herblogden reageerde:
    Rood……het verhaal van “masterblogger” Jan P.
    Blogger met een consistent berichtenschrijver….dit tov van mij…ik blog als ik zin heb, of moet ik zeggen: “ik blog als mijn brein leeg loopt?” Dat gebeurt op ieder moment dat ik in het “rood” sport. Tot voor kort was dat elke looptraining. Ik heb me zelf een doel gestelt…..een marathon uitlopen in een voor mij acceptabele tijd! En daar moet je voor trainen! En OMG, wat heb ik in het “rood” gelopen. Hartslag net zoals Jan schrijft, tegen de 100%. Toch heeft dit geen windeieren gelgd. Ik heb er van geleerd, en als je maar lang genoeg in het “rood” traint wordt het vanzelf oranje en daarna groen. Nu ik voor de marathon ga heb ik een schema van internet gehaald en train ik in “donkergroen”, met andere woorden: ik heb het gevoel na 16 km lopen op hartslag het gevoel dat ik nog even een sprintje moet maken…..”rood” is verslavend! En net als drugs…ben je verslaafd, dan is het niet meer goed! Nu 2 weken later ben ik afgekickt! De snelheid boeit me niet meer zo en volg met een heerlijk gevoel mijn schema.
    Rood – ik vind rood een mooie kleur. Rood is liefde….rood is warmte….en rood is wijn…en daar ga ik nu van genieten!
    Jan…….blijf schrijven en …..mooi rood is niet lelijk!

Geef een reactie

