Santiago de Compostella. (6)

Als dit bericht op de “brievenbus” gaat besef ik dat het over exact 4 maanden echt menens is en de “camino” echt begonnen is. Nog maar 4 maanden!! De pelgrimspas, de “credencial del peregrino” is nog maagdelijk wit.P1010009

Heel veel staat in het teken van de tocht der tochten. Ervaringen met fietscyclo’s als Marmotte, Dolomietenmarathon, Ronde van Vlaanderen, Trespariscos of de fietsreizen op Mallorca, Gran Canaria etc. etc. zijn leuk maar dit…. Dit is van een andere orde, om precies te zijn de orde van St. Jacob.
Dit is een reis ondernemen die reeds meer dan 1000 jaar door velen gemaakt is: de camino naar Santiago de Compostella, stad in het noordwesten van Spanje. Het verhaal gaat dat apostel Jacobus in Spanje begraven was omdat hij daar waarschijnlijk als rondtrekkend prediker gewoond had en dat een kluizenaar gedroomd had dat een engel hem zei dat hij Jacobus’ graf zou vinden als hij naar een opvallende ster zou speuren. Het graf vond hij en de vindplaats werd Campus Stellae genoemd (plek van de ster). De naam Jacobus is in het Spaans Yiago en omdat het een heilige betrof verbasterde de naam tot Santi(heilige)ago(Jacobus)de(van)Compostela(campus stellae).
De afgelopen maand is al het nodige weggelezen en ook de fiets moet er aan geloven want “van niks komt niks”. De teller van de racefiets staat al op 650km en gisteren zijn ook de eerste 28 km op de trekkingfiets bijgeschreven……en dat viel niet mee! Het zadel staat een centimetertje te hoog en dus zal de zadelvering (och, dat comfort kan ook gemist worden) worden opgeofferd. De teller komt niet boven de 18 km/u en ik vraag me af hoe het met volle bepakking zal zijn…. alhoewel….volle bepakking. Een tip is om licht te reizen want ……. als de tassen te vol zijn is er geen plek meer voor nieuwe ervaringen.
Ook komen de laatste weken veel tips binnen en….. ik sla ze allemaal op, weeg ze en als ze echt zwaarwegend zijn….dan neem ik ze zeker mee!
De Jacobschelp, dat fototoestel en de voortassen zijn zaken waar in de komende tijd naar wordt uitgekeken en collega Geert heeft al aangeboden om de frontrollers te leen te geven. De filmcamera om tussendoor filmimpressies te maken wordt op dit moment door zoon Pim uitgetest en…het zal voor hem ook bijna een pelgrimage zijn om pa een en ander uit te leggen!!

P1010008Maar…alles ademt de “camino”. De film the Way en ook verleden week uitgezonden documentaire op de Duitse tv. In 1996 heb ik me ooit het boek “de heilige en het bierviltje” aangeschaft. Inderdaad, toen al liep en fietste ik met de gedachte om deze reis te maken. Een boek dat ik alleen maar uitgeleend heb aan mensen die het voornemen hadden om te pelgrimeren totdat ik er maandag eindelijk eens zelf in ben gaan lezen. In een adem was het uit! Het zal geen verrassing zijn, op dit moment ligt het boek: “de weg naar Santiago de Compostela” voor me. Ik ga nog wat lezen………

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

