Santiago de Compostella (4)

Op 5 november j.l. heb ik mijn laatste verslag gedaan over mijn voorbereiding van de fietsreis naar

Stoeptegel  in Antwerpen: de weg naar Santiago !!

Stoeptegel in Antwerpen: de weg naar Santiago !!

Santiago de Compostella. Nu, vlak voor de kerst, krijgtIMG_2207 alles al weer een beetje meer aanzien. Het zijn immers nog maar 5 maanden tot het vertrek !! Overal waar ik kijk: Sint Jacobskapelletjes, sint Jacobsschelpen of stickers die de route aangeven. Zelfs een voorstad is genoemd naar deze IMG_6419beschermheilige van de reizigers en pelgrims. IMGP2843

Vertrekken, je oppakken en gaan..!! Een voorstelling van zaken die toch niet helemaal opgaat. Dat ik dat graag wil, oké ! Maar dat het altijd en alles relativerende

m'n 1e stempel !! Linksboven op de folder van Sankt Jacobus in Haldensee (Oos)

m’n 1e stempel !! Linksboven op de folder van Sankt Jacobus in Haldensee (Oos)

thuisfront hier ook achter staat is natuurlijk ook een vereiste. Bea vindt het enerzijds niet leuk (5 weken ben ik weg !!) maar anderzijds weet ze hoe graag ik dit wil ondernemen en…. dat het toch wel een beetje die levensopgave is om het juist nu op mijn 56e te ondernemen. Mijn enthousiasme is ook al een hele tijd haar enthousiasme. Bordjes in Oostenrijk, zij ziet ze en de eerste stempel aan de Haldensee: haar werk ! Dankjewel Bea.

De kinderen zijn ook enthousiast. Dat de bloemen, het kweekkasje etc. in die tijd de nodige verzorging nodig heeft is bekend én….. de party voor volgers (als het maar geen Haarense toestanden worden) zal door hun geregeld worden en ik weet zeker….dat is bij de kinderen in goede handen !

Maar hoeveel steun ik ook van het familiefront krijg, de reis wordt ondernomen in

collega’s: bedankt !
collega's : bedankt !

collega’s : bedankt !

mei/juni, ook vakantietijd voor mijn collega’s. Het doet dan ook enorm goed dat ik van mijn collega’s groen licht heb gekregen om in deze tijd – waarin iedereen graag vakantie wil hebben – zomaar 5 weken weg kan.

Inmiddels ben ik lid van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob en binnenkort zal ik de pelgrimspas ontvangen. Wellicht dat ik in april, na de pelgrimsmis in de kathedraal van Roermond, mijn eerste stempel mag ophalen.

Ook zaken als een nieuw fototoestel en een notebook  zijn investeringen die reeds gedaan zijn. Alleen de cursus “hoe om te gaan met een notebook” zal nog moeten worden ingepland…… en anders (en dat is ook geen probleem) zal ik iets “gewichtiger” zijn en een laptopje meenemen. De waterdichte tassen (Ortlieb backrollers) heb ik via Marktplaats gereserveerd en ga ik op 30 december ophalen. Nu nog frontrollers weten te scoren ! Ook Robert heeft al het nodige belangrijks in huis gehaald: een gps zodat de reis niet via Italië zal gaan…..

Maandag 23 december zullen Robert en ik een “kick-off” maken. De eerste vergadering waarbij zaken als vertrekdatum in Nederland én vertrekdatum vanuit Spanje aan de orde komen, wat te doen als iemand afhaakt (samen uit hoeft niet altijd samen thuis te zijn !), welke route wordt voorbereid (de Nederlandse Sint Jacobsroute of de “Roermondroute langs oude wegen”).

de route vanuit Roermond. ook onze route..??

de route vanuit Roermond. ook onze route..??

Beide routes hebben hun charme en dus zullen we in het maken van een goede keuze zeker tot consensus komen. Ook een heel wezenlijk punt zal zijn hoe we de terugreis aangaan (vliegtuig, trein of bus) en…hoe de fiets terug zal gaan (waarschijnlijk met de bus).

Nog 5 maanden te gaan. Over een week kunnen we alweer een nieuwe kalender ophangen en is januari alweer vol in beeld en dat betekent: nog maar 4 !! maanden totdat onze Jacobsweg zal beginnen. Tips en adviezen zijn natuurlijk uiterst welkom. En..mocht je met de kerst Jabosschelpen eten: de inhoud heerlijk op eten, een zakje vragen en die lege schelp meenemen !!! Ze zal dan in elk geval op mijn helm prijken gedurende de tocht. 

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Santiago de Compostella, Vakantie, Verhalen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

