op de sokken

1 december ! Als ik de meteorologen mag geloven is het vandaag winter geworden. Maar winter, herfst, zomer of lente, eigenlijk maakt het niet uit, fietsen is iets van alle jaargetijden !

IMGP3631Ook vandaag, 1 december, het is droog, 6 graden op de teller, niks winters weer maar met een flauw zonnetje aan de horizon is het best lekker en dus kan er gewoon worden gefietst. Niemand die probeert er op de “kousenvoetjes”vandoor te gaan, het is immers “winter” en het tempo is dus ook “winterrust(ig)”. Gelukkig maar want 12 maanden koers met een gemiddelde van over de 30 km/u is voor elke accu een aanslag.

Dat fietsen gezond is weet iedereen maar dat fietsen best een dure sport is dat is een ander punt. Toen ik Dion na afloop van de rit van vandaag in de kantine sprak zei hij: “mijn fiets loopt 2 op 2…!!”. Of dat komt omdat ik in de winter een echte weekendrijder ben…???

Op facebook heb ik al bericht dat het gisteren via een “maasbruggenroute” (Roermond-Maaseik-Wessem) een rondje langs de Maas was dat bij de HRR (Hamburg Raboracers) op het programma stond. Een mooie route waarbij de routecommissaris weer alle lof kreeg toegezwaaid. “So far so good”, totdat Dion tussen Thorn en Wessem “lek” riep. Ja,

30nov13: de 10e keer lek dit jaar !!

IMGP3765“alweer” Dion..!!  Op de 7000 km die hij dit jaar gereden heeft 10 keer lek rijden dat betekent toch nog dat hij 1 op 700 rijdt……… Niet eens zo slecht !! Maar dat er ook andere berekeningen op een gemiddelde kunnen worden losgelaten………………………………. blijkt als het op zondag met de HRR een rondje door “slijk” en “drek” gaat.

Ook nu is het tempo voor iedereen goed te volgen. Harder dan 29 km/u gaat het niet en strava of endomondo is bij niemand ingeschakeld dus “gekken”  of “beesten” is uitgesloten. Toch is het Dion die zijn vorm blijft tonen. Nergens naar kijkende blijft hij op kop rijden en maait zomaar alle scherpe steentjes en rotzooi voor ieders wiel weg. Totdat het noodlot bij het Sint Anthoniuskapelletje in Wessem weer toeslaat en Dion zelfs even

als een boer met kiespijn lacht hij naar de fotograaf en zegt hij droogjes: “en dat is elf”

IMGP3622moet bijtrekken om wederom “lek” te melden. “Ik ben mijn geluk kwijt”, is zijn korte commentaar. “Twee dagen fietsen, twee dagen lek, twieë op twieë, alweer de bandj oppe sök”, geef hij aan. Was het gisteren de achterband, vandaag is het de voorband die zonder lucht is komen te staan. “Die is pas nieuw” zegt Dion droogjes !! Echter, als paparazzi de band aan een grondige controle onderwerpt (gaatje hier, sneetje daar, canvas etc….) moet ook Dion toegeven dat het toch geen compleet nieuwe band is en dat hij snel

Dion: “als ik hier maar niet lek rijd”

IMGP3627voor vervanging moet zorgen. Teruggaan naar het Anthoniuskapelletje voor dat offertje en dat schietgebedje om het geluk terug te vinden is totaal geen optie, het zal richting fietsenboer moeten om nieuwe bandjes te halen !!

Dat het voor Dion hierna nog 10 km met  de billen dicht geknepen richting Horn ging mag voor iedereen duidelijk zijn. Elk blaadje en steentje kwam bijna onder het vergrootglas te liggen, bang om er overheen te gaan en weer lek te rijden………

Dit bericht werd geplaatst in hamburg rabo racers. Bookmark de permalink .

Een reactie op op de sokken

  1. Joseph Lenferink zegt:

    Ik rij al meer dan twee jaar op Continental Grand Prix 4000 23 mm. Elke keer als ik ga fietsen pomp ik de band op tot 8bar. Een keer lek gereden. Jaren de voor had ik ook regelmatig lekke banden. Het is vooral de band goed oppompen als je gaat fietsen.

Geef een reactie

