In gesprek met…… “the voice” Ger Hermans

Het is een eer om dat gesprek aan te mogen gaan met oud studiegenoot, collega en Limburgse wielerman bij uitstek: Ger Hermans. Een populair en bekend iemand en… die bekend is heeft veel – wel 1069 !! – (facebook) vrienden.  Dat het gesprek van een leien dakje ging kan niet gezegd worden. Het was koers !!

achter in het midden: gespot tijdens de Leudal Kernenomloop.

achter in het midden: gespot tijdens de Leudal Kernenomloop.

Ger wilde het interview namelijk “real on bike” doen, zoals het hoort !! en dus … met een hartslag van 150 heb ik dat interview afgenomen – tempo 30 tegen de wind – bij een uiterst relaxte Ger (hartslag 110 !!).

Jan: Ger, cyclist, perfectionist, journalist. Dekken die woorden een beetje de lading..??

Ger: Dat kun je wel stellen. Ik fiets graag, ik schrijf graag, hanteer graag de microfoon en…wat ik doe, doe ik graag goed, op het werk, in de hobby en…. thuis ! 

Jan: ik heb gehoord dat je ook wel “de wielerstem”, de “voice” van Noord- en Midden Limburg

een bekend "zondagmorgen" gezicht: Ger Hermans met microfoon

een bekend “zondagmorgen” gezicht: Ger Hermans met microfoon

wordt genoemd. 

Ger: Inderdaad. Reeds 10 jaar ben ik spreekmeester tijdens het “winterwielercircuit”. Deze week kreeg ik van een fietser te horen dat het de vorige week in Liessel – ik moest een keer verstek laten gaan – toch wel een “erg stille race was”.

Jan: Vergt het veel voorbereiding om zo’n wedstrijd aan elkaar te praten.

Ger: Uiteraard moet je iedereen kennen en weten in CIMG6337welke categorie iedereen rijdt. Een aantal categorieën fietsen samen en dan is het toch wel gemakkelijk om aan te geven wanneer iemand nog een ronde te gaan heeft of dat men nog een langere weg te gaan heeft. Het is wel een stuk gemakkelijker omdat ik uit het fietswereldje kom. Is Mike Teunissen thans de revelatie, vroeger fietste ik met zijn vader en stond Mike als kleuter aan de kant van de weg.

Jan: Dus je hebt zelf ook gefietst..? vertel !

Ger: Bij de NWB was ik een aardig coureur kan ik wel stellen. Geen topspurter maar ook geen strijkijzer. Als we met een kleine groep naar de meet gingen dan maakte ik toch wel kans. Maar mijn specialiteit was toch wel op een kilometer van de finish er tussenuit muizen zoals Jelle Nijdam dat ook deed. Hierboven versla ik in een groepsspurt (Nederweert 1992) ploegmaat en vriend Math Stoffels.

Burkina Faso 1999 rechts op de foto Ger Hermans

Burkina Faso 1999 rechts op de foto Ger Hermans

Jan: Heb je ook speciale herinneringen aan sommige wedstrijden..??

Ger: Zeker ! Ooit heb ik de ronde van Burkina Faso gereden. Het was er warm, de wegen waren erg slecht en de coureurs konden alleen maar hard rechtdoor rijden want in elke – spaarzame – bocht gingen er wel een aantal tegen de vlakte. Een geweldige belevenis maar ook een deceptie want tijdens etappe 7 werd ik uit de koers genomen omdat ik me “zou hebben” vastgepakt aan een auto………

Jan: Ik zie ook regelmatig stukjes van jou  in de krant voorbij komen..??

van de hand van Ger Hermans

van de hand van Ger Hermans

Ger: Ook dat is hobby en het leuke is dat ik door het schrijven van die stukjes als journalist te boek sta en ik zomaar aan de wereldkampioenschappen voor journalisten kan deelnemen. Dit jaar heb ik in Sankt Johan een 5e plaats gehaald, ik fietste de 300 meter in 27 1/2 seconde.  De wegwedstrijd heb ik aan me voorbij laten gaan vanwege de slechte weersomstandigheden. IMGP3515

Jan: Je werkt als coördinator burgerzaken. Toen ik je laatst belde had je even geen tijd vanwege RAAS. Heb je zelfs op het werk contacten met wielergrootheden..??

Ger: Je zou het inderdaad bijna zeggen..!! Nee Jan, dit RAAS heeft niets met fietsen te maken of het zou moeten zijn dat je op fietsvakantie naar het buitenland gaat want het genoemde RAAS heeft te maken met paspoortuitgifte….

afgetraind maar toch de hele rit eten, eten en nog eens eten.....

afgetraind maar toch de hele rit eten, eten en nog eens eten…..

Jan: Tot slot die gewetensvraag. Wedstrijden van commentaar voorzien, mountainbiken of fietsen op de weg…??

Ger: Mijn tellertje geeft thans 13.000 fietskilometers aan dus is het soms een beetje van alles wat: met de fiets naar de wedstrijden, de microfoon pakken en na de wedstrijd weer lekker op de fiets naar huis.

Jan:  De 72 km zitten erop. Ger, het was me aangenaam om die toer met je te mogen maken. Toi toi toi met al je activiteiten op wielergebied Ger !

oh ja….wil iemand eens in de schijnwerper staan ?? vraag gerust dat interview-fietsrondje aan … wie weet, misschien dat paparazzi jou wel wereldberoemd gaat maken……

Dit bericht werd geplaatst in in gesprek met. Bookmark de permalink .

Een reactie op In gesprek met…… “the voice” Ger Hermans

  1. Joseph Lenferink zegt:

    Volgend jaar kom ik bij jouw een rondje rijden. Dan kun je een interview-fietsrondje met mij, Nederlands Kampioen Toerfietsen, maken.

Geef een reactie

