Podiumplaats Paparazzi op NK !!

Met een goede generale repetitie op vrijdag in de benen gaat even de spreuk “een slechte generale geeft een goede uitvoering” door me heen. Als dat maar goed gaat….

Zaterdag 31 augustus, de dag dat ik aan een NK kan deelnemen..!! Ja, deelnemen aan een heus Nederlands Kampioenschap en ervoor gaan om de beste toerrijder van Nederland te worden. De weken aan voorbereiding met goede en slechte ritten hebben me toch behoorlijk aan het twijfelen gebracht: “heb ik wel iets te zoeken op dit NK..??”. Van te voren een gemiddelde opgeven en…dit ook nog eens rijden !!

Als ik op zaterdagmorgen in alle vroegte naar Asten (NB) afreis kan ik om één ding niet heen: Ik ben nerveus…!!  Ik wil niet afgaan en een prestatie neerzetten maar…. ben ik er al klaar voor ..??

TWC Asten heeft de organisatie van dit NK als speerpunt gemaakt van hun 40 jarig bestaansfeest en zal ervoor zorgen dat voor de ruim 1000 deelnemers alles tot in de puntjes geregeld is (de verkeersregelaars, de pauzeplaats, de inschrijving en een prachtige locatie: het vakantiepark Prinsenmeer).

Op de parkeerplaats kom ik in een kort gesprek met Joseph Lenferink, de nummer 3 van het vorig jaar en…als ik hem moet geloven….. de winnaar van dit jaar !! Een half uur IMGP3137voordat ik “weggeklokt” wordt (Asten is het dorp van de klokken) begint het te regenen en menig fietser ziet de bui zowel letterlijk als figuurlijk al hangen. Maar….bij de start is het droog. Allereerst word ik richting het fotobord gedirigeerd, vervolgens naar een dame die elke deelnemer een interview afneemt en daarna is het zaak om richting het podium te gaan om te starten.

uiteraard in twc postert tenue !!!!!!

uiteraard in twc postert tenue !!!!!!

Eenmaal onderweg is het naar dat juiste tempo zoeken: ga ik te hard of …zal het tempo te langzaam zijn ? De route voert door het machtig mooie Peelgebied en de weg kronkelt, draait en af en toe is het één recht stuk. Als het via Griendsveen naar Helenaveen gaat ervaar ik enige bekendheid maar vervolgens gaat het via smalle wegen weer totaal onbekend gebied in. Ook tipt de route even Limburg aan en als in Helenaveen (na 37 km) de eerste stop en tijdmeting is blijkt – dat lees ik achteraf – dat ik een 3e tussentijd heb met een afwijking van 13,8 sec. op mijn opgegeven gemiddelde en…..dat ik op dat moment slechts 4 seconden had toegegeven op de latere winnaar.

Na de stop (deze stop is verplicht en men moet minimaal 1 minuut en men mag  maximaal 10 minuten stil staan) is het weer zoeken naar dat ritme. De wind is behoorlijk opgestoken en het terrein is veelal open. Tempo houden is moeilijk want het is behoorlijk opboksen tegen de wind. De route voert veelal door buitengebieden maar het gaat ook door het centrum van Neerkant. Het tweede stuk was 40 kilometer lang en bij het opdraaien van Prinsenmeer had ik eigenlijk geen flauw benul meer hoe ik in de race zou zitten.

De uitslag. Niemand weet iets, het is wachten en wachten en  wachten. Vanaf de aankomst rond 14.00 uur tot het moment dat de burgemeester van Asten, een NTFU bestuurder en de voorzitter twc Asten (Jos Verheijen, de kampioen bij de individuelen van 2012)  op het podium verschijnen en de ceremonie protocollaire begint. Allereerst worden de winnaars van de bedrijventeams bekend gemaakt en daarna komen de individuele deelnemers aan de orde. De spreekmeester begint met het bekendmaken van de nummer 10 en vervolgens gaat het verder met  9, 8, 7, 6, 5, 4 en als bij nummer 3 mijn naam wordt uitgeroepen voelt het als kippenvel moment, een warme douche !! Een derde plek die aanvoelt als winst. Een derde plek IS winst !!!IMGP3161

Als de nummer 1 even later bekend wordt gemaakt en de naam Joseph Lenferink door de

de kampioenen in de 3 categorieën : bedrijven-teams, clubteams en individuelen

de kampioenen in de 3 categorieën : bedrijven-teams, clubteams en individuelen

microfoon klinkt dan is dit voor velen misschien een verrassing maar … Joseph wist het al voordat hij een trap gedaan had ! Op 77 kilometer is het verschil  dat Joseph heeft opgebouwd slechts 25 seconden !!

Voor mij dus die bronzen plaats (ik heb anderhalve minuut moeten toegeven op de winnaar) die aanvoelt als goud ! Het doet goed. Of ik het volgend jaar voor zilver of goud ga in Den Dungen, ongetwijfeld zal ik hier dan over berichten.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Sport. Bookmark de permalink .

9 reacties op Podiumplaats Paparazzi op NK !!

  1. Anne zegt:

    Het het harde trainen was niet voor niets……een dikke proficiat uit Sittard 😉

  2. Rowi zegt:

    From Reyjavik douze points!

  3. Frans Arends zegt:

    van harte proficiat met deze prestatie!

  4. John Geraedts zegt:

    Jan ik zou willen zeggen; “GEWELDIG”. Uit een zo’n groot veld zo goed presteren en slechts zo weinig achterstand op de nummer 1…. Ik zou willen zeggen: “Jij krijgt de KEI van het Jaar”!! Ik zou zoveel willen/ kunnen zeggen, maar dat kom ik persoonlijk deze week even doen. Proficiat en tot gauw.

  5. Joseph Lenferink NK Toerfietsen NTFU 2013 zegt:

    Jan nogmaals van Harte Gefeliciteerd met je derde plaats. Je schrijft wel dat ik op de parkeerplaats had gezegd dat ik kampioen zou worden. Je moet ook met die instelling ook aan een wedstrijd beginnen. Volgend jaar in Den Dungen zullen wij de degens weer met elkaar kruisen. Voouit een tip: Ik heb twee maanden voor het kampioenschap om de andere dag 3 uur gefietst met een snelheid die ik rustig kon fietsen, daarna keek wat mijn gemiddelde was en nam van alle gem. weer het gemiddelde en die snelheid heb ik opgeven. Met als resultaat…

  6. Willy Beurskens zegt:

    Hoi Jan proficiat met je bronzen plak ’t voelt als heb je ’t voor mij gedaan zo ben ik begaan met al je fratsen op wielergebied ,maar ook daarbuiten,doet me plezier dat je eendrachtig aan mijn woorden:als ik er voor ging dan moest ’t ook, deze uitdaging tot een prachtige 3de plaats hebt weten te brengen,fijn zo tegen ’t einde van ’t seizoen dit nog eventjes meepikken.Ik wacht nou op je volgende doelen waarvan we beslist weer horen.Nog een fijne uitloper van ’t seizoen gewenst en tot ziens.Groetjes Willy Tilly.

  7. Mario Wouters zegt:

    Jan, knappe prestatie 3e, voor het volgend jaar iets meer trainen en dan wellicht op naar de 1e plek.
    Het gaat je zeker lukken.

  8. Dion zegt:

    Ha die Jan,

    Ga ik effe naar Spanje en wordt jij 3e op het NK. Als je volgend jaar weer gaat laat het me tijdig weten dan boek ik mijn vakantie rond die tijd dan wordt het zeker weer
    een podiumplaats.

    Niet te geloven, proficiat.

    Dion

Geef een reactie

