In gesprek met…………Willy Beurskens

Na enkele reacties van Willy op artikeltjes  en…gelet op de beeldspraak in de reacties heb ik besloten om eens richting Grathem te koersen en Willy op te zoeken. In Grathem wacht me een grootse onthaal waarbij de vrouw des huizes ons keurig met koffie en wat lekkers erbij in de watten legt.

Janp: je schrijft in je reactie over “de rol lossen”, “aan de staart bungelen”, “achterom kijken”en zelfs over “afstappen”.IMG_3839

Willy: (na een vloek) tja….. de figuurlijke -negatieve- wielertermen zijn ook van toepassing op het leven. En…fietsen is eigenlijk een beetje mijn leven geweest. Als de heg moest worden geknipt kreeg ik van Tilly te horen dat ik toch maar eerst moest gaan fietsen omdat ik anders toch geen rust had …!! En nu de heg knippen en fietsen niet meer mogelijk is word ik – je ziet het nu weer met de koffie – toch als een ware kopman behandeld…!!

een gesoigneerde Willy met zijn "paradepaardje"

een gesoigneerde Willy met zijn “paradepaardje”

Janp: Zullen we eens achterom kijken resp. terug in de tijd gaan..??

Willy: Vroeger keek ik eens graag om: “kijken wie er nog aan hing..!!”. Zoals bij zovelen begon ik op sportief gebied ook eerst met voetbal want wielrennen….. dat was thuis not BeurskensWdone..!! Toen ik een jaar of 28 was kroop het bloed toch waar het niet gaan kon en besloot ik te gaan waarvoor mijn hart altijd geklopt had: de fiets. Het begon eigenlijk door met een groepje mee te doen aan een indoor 6-daagse op de home trainer. Dat beviel wel en al gauw werd besloten om op de weg te gaan koersen.  Ja, na 39 jaar fietsen heb ik erg mooie herinneringen en het doet ontzettend deugd dat deze 39 jaar me toch wel veel gebracht hebben, hetgeen ik zie aan de vele bezoekjes die ik nu krijg. Na mijn onheilstijding – alvleesklier- en botkanker -in januari 2013 kijk ik toch nog eens graag om maar ik weet: ik bungel nu (figuurlijk) achterin het peloton , en het is een kwestie van tijd dat “ik” zal moeten lossen uit de groep …..

Janp: Wat zijn de leukste herinneringen op sportief gebied..?? overigens…Wiel Kuntzelaers (dé wielerkenner van de NWB) kenmerkt je als een attente renner met koersinzicht die vooral opviel door de goede regelmatige klasseringen. 

Willy: Ik denk de keer dat ik Frans Maassen in Horn klopte in de sprint een van mijn

Frans Maassen heeft het nakijken in de door Willy gewonnen sprint

Frans Maassen heeft het nakijken in de door Willy gewonnen sprint

Willy rechts op de foto

Willy rechts op de foto

mooiste herinneringen is. De foto van die overwinning heeft Frans me ooit gebracht. Verder heb ik bij de gentleman (NWB) diverse koersen gewonnen (1985 in Weert IJzeren man-koers). In 1987 won ik mijn “thuiswedstrijd” hier in Grathem en dat jaar werd ik ook winnaar van het jaarklassement bij de gentleman. Als ik ergens voor ging…..ja, dan “moest” het ook ! Overigens, de woorden van Wiel doen me wel deugd !

Janp: klimmer of sprinter..??

Willy: Ik moest het hebben van mijn sprint. Na de wedstrijdcarriérre ben ik in clubverband bij twc postert en twc de maastrappers gaan fietsen. Lekker bezig zijn en jaarlijks toch rond de 9.000 km’s wegtrappen. Luik-Bastenaken-Luik, Parijs-Roubaix, Amstel-Gold-Race, Granfondo Eddy Merckx en diverse mooie koersen in België werden mijn

1985: overwinning Ijzeren man Weert

1985: overwinning Ijzeren man Weert

speerpunten.

solo over de streep in Baarlo en het peloton op de achtergrond kon voor de 2e plek gaan sprinten

solo over de streep in Baarlo en het peloton op de achtergrond kon voor de 2e plek gaan sprinten

Janp: Ben je altijd gevrijwaard gebleven van blessures..??

Willy: Och, wat heet… Tijdens de sprint om de eerste plek (het was  hier in Grathem) kreeg ik eens een behoorlijke duw en maakte een behoorlijke smak met gevolg: sleutelbeen gebroken..!! Maar ja, ik denk dat elke zichzelf een beetje respecterende fietser ooit op zijn bek moet zijn gegaan…….. het hoort er bij.

Janp: In de uitslagenlijsten kom ik jouw naam vaak tegen als “Wim”. Wat is je voornaam nu precies, is het Wim, Willy of Wiel…??

Willy: Hier in het dorp noemt men mij “Wiel van de post”. Velen kennen me ook nog als

1974: Prins Wiel

1974: Prins Wiel

samen met kleinzoon Mike

samen met kleinzoon Mike

Prins Wiel, want ik ben carnavalsprins geweest in Grathem en jaren actief geweest in de raod van ellef. De ouderen kennen me ook nog als actief voetballer maar voor mijn vrouw, kinderen en achterkleinkind is het toch Willy, ook al zeggen mijn kinderen “pap” tegen me en noemt Mike (mijn kleinzoon) me opa…!!

Janp: En nu..??

Willy: (even die vloek) Tja…de fietsen zijn de deur uit. Het deed pijn om mijn racers en mijn mountainbike in de garage te zien terwijl ik er niet meer op mag ! De ene dag gaat het, IMGP9935de andere dag wat minder. Zo zei een oud-profrenner (naamgenoot Willy Teirlinck) ooit: “toen ik jong was had ik af en toe een slechte dag, toen ik ouder werd ….toen had ik af en toe een goede dag…!!”. Vandaag heb ik overigens weer een betere dag. Jij wordt wel “paparazzi” genoemd maar eigenlijk ben ik ook een paparazzi…!! Overal sjouw ik dat fototoestel mee naartoe en foto’s bewerken is een grote hobby van mij. Je wil niet weten

Eifelweekend 2011 geheel links Willy wachten op het veer...

Eifelweekend 2011
geheel links Willy
wachten op het veer…

hoe groot mijn fotobestand is……… Ook op de spelcomputer kan ik me goed vermaken maar het meest waardevol zijn toch de wandelingen en momenten van samenzijn met de dochters Tanja en Olga, kleinzoon Mike en… rots in de branding, echtgenote en maatje Tilly. Kwamen ze vroeger altijd naar mijn wedstrijden kijken en was het huilen als ik niet won, de support die ik nu van hun krijg doet mij wel eens een traantje laten.

janp: Bedankt voor het diepgaande gesprek. Uiteraard wens ik jou maar óók jouw familie – je grootste goed en ook waarover jij je de grootste zorgen maakt – alle goeds en indachtig de titel van de song van Gerry and the Pacemakers zou ik ook willen zeggen: Willy, 

Dit bericht werd geplaatst in in gesprek met. Bookmark de permalink .

3 reacties op In gesprek met…………Willy Beurskens

  1. Willy Beurskens zegt:

    Hoi Jan je bezoek deed ons deugd,weer een teken dat ik nog niet vergeten ben ,met jou en al die andere leden van Wielerclub Posterholt die me allemaal een warm hart hebben toegedragen,dat me met trots vervuld lid te mogen zijn geweest van zo’n fijne vrienden wielerclub Je interview was weer op de jouw bekende manier met veel passie gemaakt,heeft me dan ook diep geraakt.Heel veel commentaar gekregen van familie en vrienden,ze vinden ’t allemaal tof en vragen mij dan ook wie is de persoon achter dit verhaal,waarna ik ze dat haarfijn uitleg.Wel vraag ik me af hoe je aan die oude foto’s bent gekomen,je moet wel diep in de wielerarchieven zijn gedoken.Mooi was ook om jou als persoon weer beter te leren kennen,waar we niet altijd de tijd voor hadden op de fiets (blik op oneindig en maar gasssen).Ik wens je dan ook in de toekomst veel succes met al je volgende anekdotes en interviews waar iedereen van kan smullen.Heel veel dank voor je fijne ontmoeting en je moeite,’t gaf ons beide Tilly en ik een fijn gevoel.Wil je graag nog eens ontmoeten.Groetjes Willy & Tilly.

  2. olga beurskens zegt:

    hoi jan ik wil jou bedanken hoe mooi je dit hebt verwoord ja dit is mijn papa
    super mooi gemaakt bedankt

  3. Thei Luijten zegt:

    Ik ken “Wiel vanne Post” zo’n beetje vanaf mijn geboorte. Na mijn 25ste zijn we elkaar een beetje uit het oog verloren maar ik volgde zijn escapades op de fiets altijd op afstand met belangstelling en een beetje trots als oud-Grathemer. Als ik zijn perspectief beschouw kan ik slechts door veel te knipperen mijn ogen droog houden. Tilly’s rol is kun je slechts onderbelichten, Petje af. Mooi verhaal dat een goed beeld schetst van een sportman en levensgenieter in hart en nieren. Groet, Thei Luijten.

Geef een reactie

