Handicap

Leven met een handicap is iets dat men zich als gezond iemand – met een pijntje hier en een klachtje daar – maar moeilijk kan voorstellen. Gehandicaptensporters zijn sporters die IMGP8269niet zielig gevonden willen worden. De verhalen in “de Limburger” over dwarslaesiepatienten die een doel hebben vind ik bewonderenswaardig. Mensen die in een diep dal zitten en gezeten hebben, zich hieruit hebben weten te knokken en ineens – met alle ongemakken van dien – op sportief gebied dat doel kunnen stellen. Ik denk terug aan de klim vanuit puerto Valledemossa (wat een zware klim !!) waar iemand met een handbike groot respect wist af te dwingen door deze erg steile klim toch maar “eventjes” te  nemen. En… wat te denken van  Jan W. uit Vlodrop, die twee jaar geleden door een val nooit meer op een fiets kan zitten en dagelijks geconfronteerd wordt met zijn handicap. 

Mijn handicap is van een andere orde….. Ook al functioneer ik vanaf juni 2004 niet meer zoals ik dat zou willen….gehandicapt voel ik me niet !! En toch kan ik er soms niet om heen… ik heb een handicap !! een behoorlijke handicap…!! sinds de ruim 15 jaar dat ik een balletje op de golfbaan sla heb ik me nooit geregistreerd als “gehandicapte”, met andere woorden: geen handicapregistratie betekent een hoge handicap. Als men dan speelt tegen mensen met een lage handicap dan is één ding zeker: een hoge handicap heeft zijn voordelen ! IMGP2451

Afgelopen donderdag stond ik tegen Geert-J in de baan. Ik ging de strijd aan tegen Geert-J, die een toch wel een mindere handicap heeft (29).  Na mijn baantje vorig jaar is mijn  handicap van 54 naar 44 gedaald !!, hetgeen betekent dat verliezen  van Geert-J nog steeds bijna onmogelijk is !! En…..dat heeft Geert-J geweten !! Omdat Geert-J bijna wekelijks op de baan te vinden is en ik dit jaar voor het eerst mijn opwachting maakte zou het balletje (en de uitslag) wel eens alle kanten op kunnen gaan maar….. de eerste bal maakte al duidelijk dat het strijd was.

Kwamen we op de eerste baan nog met een gelijk aantal slagen door, op de 2e baan maakte Geert-J het verschil en had hij over de 345 meter 6 slagen nodig, waar ik met 8 slagen een “o” score kreeg. Of het kruit daarna verschoten was bij mijn tegenstander ??? het had er in elk geval alle schijn van…! De korte baan van 109 meter, de baan over 365 meter en de lange baan van 456 meter…..geen score voor “tigertje” Geert ! en wonder boven wonder: ik pakte behoorlijk wat punten en de 5 slagen op de 365 meter baan leverde me zelfs een extra bonus op.

Het gemor bij de tegenspeler werd alleen maar groter. “Je moet toch eens die handicap van jou laten registreren”, werd alsmaar gezegd want….”zo is niet tegen jou te spelen !!” Dat mijn putts niet “vielen” werd even buiten beschouwing gelaten. IMGP2452

Met nog drie holes te gaan herpakte Geert-J zich gelukkig. Hij scoorde “par” op hole 7 (in 4 slagen waar men 4 slagen moet maken voor een mooie score), waar ik behoorlijk tevreden met een “zesje” wegliep. De laatste twee banen (hole 7, 115 m en hole 8 (442 m) bleef de stand keurig in evenwicht en hadden we allebei een score van 4 slagen (hole7) en 6 slagen (hole8).

Dat de winnaar de consumptie moet betalen is een nadeel van de hoge handicap maar….. een voordeel voor de tegenstander is: door de winst en het goede spel is mijn handicap plots met 6 naar beneden bijgesteld tot 38 en zal ik de volgende keer niet te hoog van de toren mogen blazen ………

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Een reactie op Handicap

  1. (ex) sponsor zegt:

    Wie loopt er hier nou langs zijn schoenen ????????

Geef een reactie

