Kennedymars (3) de ontknoping, de uitslag, de reacties, de ontlading…!!

CIMG6867Was mijn laatste ontmoeting met de Walkers in Maasbracht, gebeld worden lukte (nog) niet maar bellen….tja…als men tot tien kan tellen dan lukt dat !! en dus een update van de situatie.

14.00 uur. Thorn, dat wel als het “Bertlehiem” van de route wordt gezien is plaats van strijdtoneel voor de Walkers. Geen bruggetje maar vervelende kasseitjes die de “kuten doon kwaeke…”. Volger Hans zet alles op alles en blijft bij de “grote” mars. Bij de stop in Thorn wordt nog eens alles uit de kast cq. auto IMG_2739gehaald en komt de onderste reep boven. Thorn, breekpunt in de strijd en dat ervaart ook Harriet uit Sittard. “teveel blaren” en het lukt echt niet meer”, aldus een gedesïlusioneerde Sittardse. Maar…….. “volgend jaar kom ik samen met mijn vriendin terug…!!!”aldus deze strijdbare wandelaarster. Thorn, plaats na 51 kilometer, nog 29 kilometer te gaan. Dat het lichaam al veel geleden heeft blijkt als in de zaal het slagveld IMG_2747overzien wordt. De “bedjes” liggen vol en menigeen (niet alleen Harriet dus !!) ziet het echt niet meer zitten en men wil eigenlijk maar één ding: liggen blijven !! Zo ook Wouter van Driel. Hij heeft het helemaal maar dan ook echt heeeeelemaal gehad..!! Als vriendin Melanie vanuit het werk naar Thorn rijdt besluit ze met hem op te lopen en….. Wouter komt om half een…..als nr. 2144 (nog 4 deelnemers achter zich latende) op handen en voeten aan in de stadssporthal……… “eine dieke chapeau Wouter…!! en auch ein klein heutje väör Melanie…!!!”

De Walkers hebben inmiddels ook al behoorlijk geleden maar het gaat verder en via het mooie “thorner brook” gaat het richting België.

15.00 uur: Kessenich. Het broodje doet goed maar….alles doet pijn. De benen, de rug, de voeten en…. het gaat bijna tussen de oren komen….!!!!

Als ik vanuit Maaseik tegen het lint in fiets tref ik – bijna ter hoogte van sjeiven dörpel –CIMG6896 Piet S.. “Het gaat nog goed en de volgende stop wordt Roosteren, nog een uurtje”, aldus Piet. Ik “fiets”even met hem op, hij ontkomt niet aan de foto en…weg is ie weer om uiteindelijk als nr. 658 (en dat om 19.25 uur) voor de 4e keer in Sittard over de meet te komen.

enkele km’s verder….tussen Geistingen en Kessenich tref ik weer een paar bekenden en…geroutineerde wandelaars. Het zijn John en Nic; voor de een de 10e deelname en voor CIMG6899de ander alweer de 4e. In de gesprekken merkt men dat beide heren veel wandelkilometers op de teller hebben. Ze weten nu reeds dat ze rond de klok van negen uur weer terug zullen zijn in Sittard….

CIMG6900Als ik beide heren verlaat zie ik in de verte al de Walkers komen en men is echt blij dat men mij ziet, getuige het traantje dat zich bij Froukje laat zien. Was het in voorgaande edities reeds zomertijd, thans is de laatste dag wintertijd en zal het vroeg donker worden. Voor de Walkers is het licht nu al bijna uit….., het kaarsje heeft nog maar een waakvlammetje en de donkere wolken pakken zich niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk samen boven de Walkers. Het vet is hier al behoorlijk van de (bouillon)soep !!!! Samen loop ik met hun op tot Geistingen waar  het eerste muurtje meteen als een heerlijke fauteuil gezien wordt. Het is inmiddels 4 uur en in Geistingen wordt de mooie muziek niet meer opgenomen. Maar….. de walkers pakken zich op en….”walken on”.

CIMG6904 CIMG6905Ik laat de Walkers alleen en ga richting Thorn en Wessem, plaatsen waar nog steeds wandelaars voorbij komen. Wandelaars, die afzien, pijn lijden en zeker nooit te poat Sittard zullen en kunnen bereiken…!! In Thorn wordt om 16.30 uur reeds alles afgebroken, een ontmoedigende situatie voor de achterhoede wandelaars. CIMG6909Net buiten Wessem kom ik nog enkele meiden tegen. Ik stop en vraag hoe het gaat en als antwoord krijg ik een vraag: “hoe ver is het nog…??”. Als ik aangeef dat het nog 2 kilometer is tot de volgende verzorgingspost heb ik al spijt van mijn antwoord. TWEE kilometer……!! Had ik maar gezegd dat het nog één kilometer was want de dames keken me aan alsof ze nog een wereldreis te gaan hadden tot Thorn……

17.32 uur….. de telefoon gaat. De Walkers zijn uitgestapt. Eindpunt Aldeneik. 62 kilometer op de teller. Op !! Over en uit !! Niet uitgelopen maar “Aafgeloupe”oet..!! Een shit gevoel enerzijds maar…anderzijds ook een heel goed gevoel !! Samen “stappen” en het sterke was “samen uitstappen..!!”. Lekker samen dat frietje eten en nagenieten van de geleverde prestatie want…dat is het !!! Een hele dag een team, samen genieten als team, samen lijden en dus …als team eruit !!!

een prestatie voor iedereen !!! voor al degenen die gestart zijn voor Kennedymars als Swentibold mars. Uitlopen..?? Zoals baron Pierre de Coubertin reeds zei: ” deelnemen is belangrijker dan wat dan ook …!!! ”

Frank van K.,  kampioen van Horn 2013

Frank van K., kampioen van Horn 2013

Dat de uitlopers konden genieten van het mooie programma bij de finish is wat veel gezegd. Het was er koud en de wandelaars snakten naar die warme douche !! overigens, kampioen van Horn werd dit jaar Frank van K, die omstreeks 5 uur alweer terug was in Sittard.

Eine dieke proficiat voor alle deelnemers aan beide tochten, uitvallers, volgers en al degenen die de tocht volbracht hebben. Maartje, Miranda, Astrid, Kim, Milou, Harriet, Hans, Piet, Wouter, John, Nic, Melanie, Esmée, Wil, John, Nic, Wim, Huub van Nel, Remy, Jeroen, Michel, Frank en al die duizenden anderen…….. geweldig !!!!!!!!!!!!

IMG_2771

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

