Klimclassic parcoursverkenning (2)

Het is 13.00 uur en Remouchamps baadt in een heerlijk voorjaarszonnetje. Ook is het

korte mouwtjes versus dikke winterjas....

korte mouwtjes versus dikke winterjas….

heerlijk warm in het dal, hetgeen menigeen al meteen voor een dilemma zet: wat aan te doen vandaag…????? de door meteo Ukkel voorspelde 12 graden zijn er inmiddels 18 geworden !!!

Vanuit Remouchamps gaan de meeste wegen maar een richting op: omhoog ! Als ik net aan de klim bezig ben komt instructeur Harm Wallast naast me

Harm heeft het warm gekregen

Harm heeft het warm gekregen

fietsen en geeft me tips hoe ik door minder energie te gebruiken gemakkelijker boven kom. Ook ten aanzien van de houding bij het “en danseuse” klimmen krijg ik een tip en als ik dan ook nog eens denk dat ik wat meer aandacht moet besteden aan het uitademen dan ben ik toch echt naar adem aan het snakken !! Dat een vlak rondje tegen 30 gemiddeld wat anders is dan deze “bergetappe” zie ik aan Dion, waarbij ik de stoom uit zijn oren zie komen..!! “Veel te

even voordoen hoe te keren

even voordoen hoe te keren

warm aan..”, is zijn commentaar. Dat het wennen is met de handen in de beugels mag duidelijk zijn immers….zo ben ik mijn hele leven nog niet naar beneden gegaan…. Tja…Aart heeft me door zijn verhalen (en de gevolgen als men de handen op het stuur houdt) de ogen geopend en dus worden de lessen meteen in de praktijk uitgevoerd.CIMG6700  Als we bijna aan de Forges zijn kan ik de jongste – en enige vrouwelijke deelneemster – nog zeggen dat het klimmen eraan zit te komen en dat er moet worden geschakeld. Dit deed ze en… in no time zag ik alleen nog maar een stipje van dit “vosje” (Manon Holstege) in wording. Boven aangekomen werd keurig gewacht en kreeg ik toch wel bekend in de oren klinkende verhalen te horen (“en dan kwam ik total loss als laatste boven en dan werd gezegd: “we kunnen weer, we zijn CIMG6704compleet…!!”) maar…. Aart liet iedereen op verhaal komen. Het was  een echte verkenning hetgeen bleek uit het feit dat ik “in volle klim” soms de voorhoede weer naar beneden zag komen en dat rechtsomkeerd gemaakt kon worden.

Dat de afdalingen er niet bijster goed bijliggen is voor dit deel van Belgie meer een vanzelfsprekendheid; oppassen is dus geboden. De afdaling van de Chambralles uit het parcours halen was voor velen een punt. Persoonlijk vind ik het ook een gevaarlijke afdaling maar door de vele bochten is het toch CIMG6706ook een mooie afdaling. Voor degenen die deze koers als voorbereiding op tochten in Frankrijk doen kan ik maar een ding opperen: de afdaling in de koers laten !!! Tijdens menige afdaling kwam Aart naast iemand fietsen om enkele tips te geven (knie tegen de stang en door de bocht heen kijken). Het drukke Aywaille met zijn stoplichten en voorsorteervakken baart me meer zorgen, immers als men zich niet aan de verkeersregels houdt en andere weggebruikers in gevaar gaat brengen kan dit de koers in diskrediet brengen (en dan heb ik het nog niet over het weggooien van ditjes en datjes).

CIMG6696Ook wordt gelet op de details. Zitten de riempjes van de helm goed, helm recht op je hoofd etc. want “een foto met een helm op half zeven ziet niet uit”, aldus Mirjam.  Vanuit de auto (de achterklep is helemaal open) moet de fotograaf van het blad FietsCIMG6694 zich in alle bochten wringen om ons keurig op de plaat vast te leggen. als dit geen paparazzi is…en…zoals hiernaast te zien is, de “echte” paparazzi legtCIMG6710

DE “Fiets”paparazzi natuurlijk alleen vast als het niet verwacht wordt…….

Of de burgers met spijkers gestrooid hebben is niet bewezen maar dat juist in Aywaille twee maal werd lek gereden lijkt een teken aan de wand. Dat lekrijden geen vertraging betekent  is overigens te danken aan de perfecte assistentie van de ploegleiderswagen van Vacansoleil.

lek !!!

lek !!!

Naast beklimmingen van “Mont” bij het gelijknamige plaatsje en de “Hautgne” bij de plaats Hautgne is de “Oneux” een echt vervelend klimmetje. In het dorpje Hoyemont aangekomen meent men boven te zijn maar dan komt nog een vervelend stuk. Gelukkig had Menno me van te voren reeds een en ander meegedeeld dus voor verrassingen zorgde

toch nog tijd om even die foto te maken in volle klim van de Redoute

toch nog tijd om even die foto te maken in volle klim van de Redoute

ook deze mooie klim niet.

en... puf, puf....die foto van een zwoegende Dion op de Redoute......

en… puf, puf….die foto van een zwoegende Dion op de Redoute……

De Redoute was uiteindelijk de kers op de taart. Voor Harm en de verslaggever van Fiets zat het werk erop en zij lieten dit toetje aan zich voorbij gaan. De rest van de groep ging ervoor waarbij gezegd moet worden dat de fotograaf van het fietsblad Fiets op een perfecte plaats mooi plaatjes maakte alleen…..hij moest wel helemaal “te poat” naar boven toe en dat was afzien !!!

Terug in Remouchamps stond de (herstel)drank al op tafel, er werd soep geserveerd en de CIMG6735frietjes en mayonaise zorgden ervoor dat de verbruikte calorieen er meteen weer bij kwamen. Een rondje langs de deelnemers maakte duidelijk dat de route nu reeds nagenoeg perfect is en

interview verslaggever Fiets met "startnummer 1", Mario Wouters

interview verslaggever Fiets met “startnummer 1”, Mario Wouters

dat zonder uitzondering iedereen met volle teugen genoten heeft van een dagje heerlijk fietsen, de fietslessen door iedereen als uiterst nuttig ervaren werden, de organisatie het beste beentje voor heeft gezet in de vorm van regelwerk, begeleiding en verzorging (vooraf, onderweg en….na het evenement !!). Toen het tijd werd om huiswaarts te keren werd elke deelnemer nog eens getracteerd op echte “klimsokken” en een gesigneerd boek van Aart Vierhouten. CIMG6748

Het was af….!!! Organisatie, bedankt !!! Tevens moet ik uiteraard ook het wielerblad Fiets danken immers, mijn “schrijfsels” werden beoordeeld om mee te kunnen doen. Dat het afzien was kan men zien aan hoe ik erbij zit na de tocht…….. Of ik in de toekomst misschien een wat minder grote “schrijfmond” moet hebben om mee te dingen naar een dergelijke prijs…??? Nee dus !! Ik zou zo weer mee willen doen.

een vermoeide Aart Vierhouten naast paparazzi

een vermoeide Aart Vierhouten naast een “uitgewoonde” paparazzi….

Dit bericht werd geplaatst in HRR en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Klimclassic parcoursverkenning (2)

  1. Anne zegt:

    Een mooi verhaal………maar denk dat die dag nog mooier was .

Geef een reactie

