Plaatjes…….(vervolg)

Heb ik in het voorjaar (ik dacht dat het maart was) van  2009 eens over de wielerplaatjes geschreven…. in het vervolg hierop (in januari 2011) heb ik dit onderwerp nog eens aangehaald en…. de belofte gedaan dat er nog een keer een vervolg komt want….. bij het opruimen op zolder kwam ik toen zowaar nog een plaatje tegen….!!!

 

de firma waarvoor hij reed: Mann Grundig. Het was geen automerk maar…….. de man achter Mann  apotheker Maurice Gemoets (1910-1952) die pijnstillende poeders samenstelde.  Hij voltooide met succes zijn studies voor apotheker. Of de door hem samengestelde pilletjes ook door de renners werden geslikt…… ik wil me er niet over  uitlaten……. Wel staat in de boeken van Dr. Mann te lezen dat sommige mensen  op den duur het middeltje van de dokter innamen, ook al was er – net zoals op sigarettenpakjes – een waarschuwing op de doosjes aangebracht, die de mensen moesten aanzetten om “de aangegeven hoeveelheid” niet te overschrijden. Deze dosis werd begrensd tot 1 à 5 tabletjes per dag. Omdat sommige mensen echter het opbeurend effect niet meer voelden, begonnen ze soms eigenhandig, en tegen het advies van de producent in, de toegestane dosis te verhogen. Tja…. een gegeven dus dat van alle tijden is…… 

Uiterst links Herman Vanspringel, in het midden Willy In ´t Ven en uiterst rechts Jos Boons, die de productie van de “middeltjes” aan het bekijken zijn………

Maar…genoeg wetenswaardigheden. U bent natuurlijk heel benieuwd naar de naam van de hierboven genoemde renner. Een renner die Belgische nationaliteit heeft, geboren op 15-11-1941 in Meulebeke. Nu weet ik dat bij velen een lampje gaat branden maar toch wil ik nog wat meer over deze renner kwijt: Werd allereerst nog een goed ronderenner in hem gezien…dit bleek een vergissing te zijn. Hij was profrenner van 1963 tot 1970 en zijn belangrijkste resultaten waren: etappewinst in de giro, winst in de Grote Landenprijs, twee maal winnaar van de ronde van het Houtland en de ronde van West-Brabant. Gedurende zijn profcarriere ging hij overigens meer dan 35 keer met de bloemen naar huis. Het mag duidelijk zijn dat het enige nog in mijn bezit zijnde plaatje van niemand meer of minder is dan:

WALTER BOUCQUET…..!!!!

Dit bericht werd geplaatst in algemeen, Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

