"HOOFD"zaak

Wellicht herinnert u zich nog de campagne in de 70-er jaren dat elke bromfietser verplicht werd een valhelm te dragen. Niemand was er blij mee maar dat het een “hoofd” zaak was, daar kon niemand omheen !  35 jaar later is het dragen van een valhelm of een bromfiets voor niemand meer een thema.

waarom nu dit stukje over de valhelm ?? Zondagochtend kwam ik na een kilometer op pad te zijn uit bij een fietser die op de grond lag met een helm ….. het was geen helm meer maar een stuk of 6 foamresten die her en der verspreid lagen. Als die man geen helm op had gehad dan was de schade niet te overzien geweest !!!

De noodzaak van een helm opzetten wordt gelukkig steeds meer ingezien  Ook bij mijn cluppie twc posters fietst 99% met helm alleen … NOG STEEDS zijn er notoire “anti-helm” fietsers. Tja…hoe dom kan men zijn !! Wellicht toch een taak voor de club om het verplicht te stellen dat tijdens activiteiten een “helmplicht” is……..  Immers, hoe stelt men zich op als er tijdens een activiteit iets gebeurt waarbij de niet-helm drager betrokken is…. Dit afdoen met: “men doet maar wat men wil” en “ieders verantwoordelijkheid” kan mijn inziens niet !!

Bij de HRR heb ik lang moeten pleiten voor die helmplicht en het is inmiddels de normaalste zaak van de wereld dat een helm gedragen wordt. Het ding weegt bijna niets, geeft genoeg afkoeling door de ventilatiegaten en zorgt ervoor (zie linker foto hieronder) dat je “goed op de foto komt ….!!”

Had ik vroeger altijd een helm op, zo’n 7 1/2 jaar geleden meende ik eens een keer ijdel te moeten zijn en deed hem een keer niet op…… Ik kwam in het ziekenhuis bij  – weet nog steeds niet hoe een en ander heeft kunnen gebeuren – en besef NOG ELKE DAG dat ik heel erg veel geluk heb gehad. De gevolgen na 7 1/2 jaar !!!:  dagelijks last hebben van hoofdpijn, slecht slapen, concentratiestoornis  etc. neem ik inmiddels voor lief. Voor mij nog een ding: IK ZET HEM OP MIJN KOP !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! U TOCH OOK ?
Dit bericht werd geplaatst in algemeen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

