Op zaterdagmorgen 20 augustus ziet het paparazzipleintje er al gekleurd bij: de geraniums bloeien in volle hevigheid en daar tussendoor is zowaar ook een enkele renner te zien die zich wil wagen aan deze extreme tocht over 200 kilometer.
Om stipt half acht wordt vertrokken en met een licht briesje tegen klimt de temperatuur al gauw van zo'n 12 graden bij de start tot 19 graden in Beek (het is dan 9.00 uur) Via Genhout gaat dit "nieuwe
stuk" H-B-H (Horn-Banneux-Horn) naar Ulestraten
en als we in Meersen komen gaat het over de"fietsrondweg" langs Maastricht naar Mariadorp, waar we om 10.00 uur al aan de druiven zitten en onze eerste korte stop pakken. Even op adem komen want hierna moet 35 kilometer geklommen worden.
De weg naar Battice is opnieuw geasfalteerd en zijn het hier dit keer "lopende" beklimmingen: waar het anders altijd opletten is op de kuilen kan nu heerlijk doorgefietst worden totdat….. vlak voor Battice de weg open ligt en we toch nog een paar honderd meter moeten klunen. Uieraard was het niet alleen op de weg letten maar ook genieten van de mooie omgeving van het land van Herve.
Ook blijkt dat het voorrijden van Jan weer verrassend nieuwe routes heeft opgeleverd. Herve wordt niet meer aangedaan, stoplichten worden vermeden als het ineens over een stukje oude spoorweg
(inmiddels fietspad) langs het stadje gaat. Hierna gaat het richting Soumagne maar ook hier is het op een gegeven moment luisteren naar de routecommissaris die ons linksaf stuurt naar Xendelesse en Bouteille om toch ineens uit te komen middenin Olne. Geen omleiding hier in verband met de kermis (die is immers de volgende week) maar een keurig nieuw wegdek laat ons in volle vaart afdalen naar Nessonvaux, waar we vol in de remmen moeten voor een "wit"
?? stoplicht. Och, het rode dekje was van het stoplicht maar een kniesoor die daar (in Belgie althans) op let…. Je moet gewoon weten dat "boven" rood is ! In Nessonvaux is het vervolgens links en daarna meteen rechts omhoog om de laatste 5 kilometer nog even flink te klimmen. In Banneux wordt meteen doorgefietst naar de cola automaat en daarna gaat het richting het restaurant, waar de HRR door janp getracteerd worden op een heerlijk middagmaal. Het is de sponsor die zich meteen wil revancheren door de tractatie tijdens de volgende pauze op zich te nemen..!!
Vervolgens gingen we dat kaarsje opsteken, de bidons vullen, even in gedachten verzonken bij de kapel plaats nemen en vervolgens bij de bron nog even met heilig water het zout van het gezicht spoelen.
Het was kwart voor een toen de groep aan de terugweg begon en de "sommets" van de heuveltjes afgeteld konden worden. Het stevige tempo tijdens de vele klimmen en de afdaling zorgden ervoor dat
om 14.00 uur in Mariadorp gepauzeerd kon worden. De bestelling: – en dat met 27 graden onder de termometerhut – een warme chocomel met slagroom (over verzuring gesproken !!), 2 cola en een bitter lemon. Helaas reikte het sponsorgeld niet om deze bestelling geheel voor zijn rekening te nemen. "ook ik heb veel geld zien slinken tijdens de afgelopen dramatische verlopen beursweek", aldus een vermoeid ogende sponsor.
Om half drie is het weer opstappen en gaat het voor de laatste 65 km stante pede naar Horn. In Berg aan de Maas werd opnieuw een oversteek naar belgie gemaakt want de commissaris van de route meende ook nog even Heppeneert te moeten passeren. Door het vele fietsverkeer op de weg van Stokkem naar Maaseik bleef alertheid geboden want het tempo lag (ook na 160 km) nog steeds tussen de 32 en 34 km.
Om 16.40 zat de tocht er weer op. Moe en voldaan keerden de renners huiswaarts. Het intentiekaarsje brandt voor iedereen die dit stukje leest en extra kracht nodig heeft en uiteraard zal enkeling een speciaal uit Banneux meegebrachte kaars tegemoet kunnen zien.
De "dubbel" zit erop. In juni was het de 200 km tocht naar Scherpenheuvel die onder tropische temperaturen en harde tegenwind op de terugweg een ware "calvarietocht" werd en gisteren was het de tocht naar Banneux die onder zomerse temperaturen en een heerlijke wind "in 't hat" op de terugweg voor ideale omstandigheden zorgde. Het gemiddelde van 27.2 km mocht er dan ook zijn.