Oorlog

18 Juni 2011

Deze dag in de geschiedenis:
In 1815 werd de slag bij Waterloo gestreden. De Slag bij Waterloo was een veldslag bij het dorp Waterloo (Verenigd Koninkrijk der Nederlanden). Napoleon Bonaparte werd hier op 18 juni 1815 verslagen door een combinatie van Britse/Nederlandse Hannoveraanse en Pruisische legers, onder leiding van de hertog van Wellington. Napoleon kreeg asiel van de Britten, maar werd verbannen naar het verlaten eiland Sint Helena, in het zuidelijke deel van de Atlantische Oceaan. Nog zes jaar bracht Napoleon daar door voordat hij op 5 mei 1821 stierf.

De ideale dag om het dus eens te hebben over de “oorlog” in het heden. Oorlog op de golfbaan !!

Dat golf “knikkeren voor grote mensen” is, is misschien wel juist maar dat het door die grote mensen ook gespeeld wordt als ware het een strijd van leven en dood dat wist ik niet maar…… ik heb het de vorige week donderdag aan den lijve ondervonden….!!

Strijdtoneel: Land van Thorn. Om exact 17.20 stonden Jos en Geert-Jan al in de aanslag. Ik werd weliswaar nog welkom geheten maar ik moest haast maken – en dat na een haastige rit over een drukke Napoleonsbaan – want de mannen stonden “geladen” aan de start. Van mijn “gelaten” uitstapje was al meteen niet meer zoveel over….

Hole 1. Nog niet warmgedraaid cq geslagen moest ik me proberen te weren tegen twee op en top gemotiveerde tegenspelers. Het lukte me niet op deze baan. Met een slag meer dan Geert-Jan en Jos was ik desalniettemin heel tevreden en redde ik toch nog een puntje.

Hole 2. Een goede afslag maar……wat nu ..??? Psychologische oorlogsvoering van Jos…?? Jos heeft zich IMGP8927
laten bellen en…het gesprek duurt wel 10 minuten. Gelukkig is er niemand achter ons maar Geert-Jan en ik zijn toch wel duidelijk helemaal uit onze concentratie gehaald. Mijn spel is gelukkig weer goed IMGP8929
totdat…. ineens Geert-Jan de trucendoos gaat openen. “Ik heb mijn ijzer 7 ergens laten liggen” en hij gaat helemaal terug naar de vorige baan (zie kleine puntje aan de horizon). Weer wachten…. aan het eind van deze rit (345 meter maar wel 25 !!! minuten later) was het Geert-Jan die nog een puntje wist te redden. Janp is helemaal uit zijn doen …….. no points !!

Hole 3, een baantje van nog geen 100 meter eindigt voor mij rampzalig. twee foute afslagen en ik laat het erbij. Normaal is hier een tactisch slagje voldoende om te scoren maar de psycholoigische oorlogsvoering van beide heren heeft nog degelijk zijn weerslag op het reslultaat van deze hole.

Geef ik op hole 4 nog aan dat ik me wellicht beter kan omdraaien; beide heren zien nu in dat ze toch wel IMGP8932
te ver zijn gegaan en repliceren in koor: “een slag verloren betekent nog niet dat je de oorlog verloren hebt…!”en ja hoor, vanaf deze hole zit ik weer goed in de wedstrijd. Op elke hole 1 of 2 puntjes. Niet genoeg voor de overwinning maar wel genoeg voor dat tevreden gevoel.

Achteraf zelfs een heel tevreden gevoel want men moet zijn plaats weten en…sociaal zijn, mede gelet op het feit dat de winnaar steeds zegt dat hij een handicap heeft en gehandicapten… die mag men best eens laten winnen !!!

 

Dit bericht werd geplaatst in Overig. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

