Alpe d'Huzes

Vandaag is het weer zover dat – thans reeds – 4000 deelnemers de Alpe d'Huez beklimmen. Dit alles om zoveel mogelijk geld bij elkaar te krijgen in de strijd tegen kanker. Ook een aantal collega's van me zijn zich vandaag in het zweet aan het werken op deze puist. Ongetwijfeld zullen ze vandaag nog een extra tandje moeten bijsteken in vergelijking met hun normale werk. 

6 !! keer de Alpe beklimmen…. dat valt niet mee !! Toen ik zojuist even op de fiets stapte en na 30 km alweer thuis was moest ik even aan mijn collega's denken: 30 km is een keer naar boven en naar beneden. Mijn 30 km zijn in elk geval geen vergelijk met de 30 km van de fietsers die vandaag proberen om 6 keer dertig km te fietsen. Voor de meesten geldt: "opgeven is geen optie" want in de strijd tegen kanker is het ook  erop of eronder…. 

Nu kan ik zeggen dat ik toch wel een beetje ervaringsdeskundige van "de" Alpe ben: Gedurende mijn twee marmottedeelnames ben ik de Alpe opgemoeten (en dat na beklimmingen van croix de Fer, Telegraph en Galibier) en in de aanloop hiernaartoe ook nog eens drie keer dus…al met al 5 keer dat ik met de fiets boven ben geweest. 

Nee, het is geen leuke klim, daarvoor is de weg veel te goed en is alles gewoonweg tot in prefectie aangelegd m.a.w. te kunstmatig ! Als men naar boven gaat dan is de "zijweg" via Villard Reculas mooier maar enfin…daar gaat het nu niet om. Vanuit Bourg d'Oisons gaat het langs de supermarkt op en dan linksaf langs de camping en dan…het riviertje over en links en dan……..je fietst bijna tegen een muur op !! Het begin is het zwaarste want na de eerste bocht van de 21 gaat het nog eens net zo vies omhoog als het eerste stuk. La Marmotte 2004 062
Stukken van meer dan 10 % en in de bochten zie je mensen al "te poat" staan. Hierna vlakt het een beetje af maar het blijft gewoon heftig klimmen. Enkele km's voor de top (de chalets komen dan al lekker dichtbij) vlakt het een beetje af maar op het laatste stuk is het nog eens 10%. Mooi is om eens naar beneden te kijken want op sommige stukken kun je aardig wat slingers zien en verder kan men tijdens de beklimming in elke bocht zien "wiens bocht het is" omdat in elke bocht een bord met de naam van een winnaar van de Alpe staat. 

De afdaling heeft mij nooit zo gelegen. Een racebaan waarbij het tegemoetkomend verkeer altijd in grote getalen aanwezig is. Ook was ik tijdens mijn twee marmotte deelnames behoorlijk laat aan het afdalen en…het was koud !!! 

Een berg die men als liefhebber eigenlijk beklommen moet hebben, al is het maar om de naam en faam van deze berg. Maar 6 !! keer……. wie weet, misschien een ander jaar………… In elk geval voor alle alpe d'Huzes deelnemers: "bon courage !!"

Dit bericht werd geplaatst in Overig. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

