Kennedymars 2011

Ook dit jaar was het voor de deelnemers voorafgaand aan de Kennedymars continu kijken naar de weersvoorspellingen. En zoals het altijd met het weer is: "het is ook nooit goed..!!" Dit jaar volg ik 5 personen, de zusjes Anniek(links)  en Marloes (rechts) uit Nijmegen IMGP7927
, Piet – de nestor – uit Roermond, John uit Horn en voor de afwisseling ook een buitenlander, namelijk Jacques, die vanuit Brussel is afgereisd om deze tocht tot een goed einde te brengen. 

Laat me beginnen met de best getrainde van het stel, Piet S. uit Roermond. In het P1020298
dagelijks leven fervent fietser maar voor deze tocht en de tocht Klimmen-Banneux wil hij dan toch 'te Poat" gaan. Het derde jaar in succesie dat deze sportman ("vreuger woor ich hielemaol geine sjporter") alweer meedoet en ik weet zeker….hij zal proberen de tijd van het vorig jaar te verbeteren. De anderen…..allemaal geen meter getraind en dus zal het aanpakken, doorpakken en …..afzien worden…!!!

Was het president John F. Kennedy die in 1963 afvroeg of de officieren nog voldoende uithoudingsvermogen zouden hebben om 50 mijl (80 km)  binnen 20 uur te wandelen. In de tijd van president Roosevelt (1907) was het namelijk regel (presidentieel bevel; !!) dat men hieraan moest voldoen.

23 april 2011. Nieuwe schoenen (John) die het "nog" gemakkelijker maken, aero hesjes en broeken, moderne communicatiemiddelen etc. etc. het is er allemaal gemakkelijker op geworden op een ding na…. iedereen moet toch maar die 80 km lopen.

Om 5 uur wordt in Sittard gestart. Het zal een warme dag worden. Meteo Beek geeft aan dat het wel eens 27 graden zou kunnen worden en in de namiddag misschien ook nog een fiks (onweers) buitje. Dit laatste is minder goed want tegen die tijd lopen de meesten langs de Maas richting Maaseik. De eerste berichten uit de koers krijg ik rond 9.00 uur binnen. John is reeds in Maria Hoop en…het gaat goed. Om 9.45 uur krijg ik bericht van Jacques die al enkele kilometers voor Postert is en daar even zal pauzeren. Anniek en Marloes zitten Jacques vlak op de hielen en zij zullen – na een korte santaire stop – weldra weer aansluiting vinden bij Jacques. Het is 10.15 uur en van Piet niets te horen. Lopen en blik op oneindig zal zijn motto zijn, de telefoon is uitgeschakeld en via de voice mail schreeuw ik hem het lied van "de paden op de lanen in" toe. voor deze routinier hoeven de moderne communcatiemiddelen nog niet zozeer. " oortjes in het peloton, niks voor mij..!!" wist hij me laatst nog te vertellen.  

10.45. Ik begon me al zorgen te maken over Piet maar nu krijg ik dan toch het bevrijdende telefoontje. "Ik hoor die telefoon wel maar heb geen tijd om op te nemen, ik moet door.." en als ik zeg dat het al opschiet (hij is al bijna in Mofert) dan krijg ik als antwoord: "det mot auch..!, daovaor hob ik getraindj" . Rond vijf voor elf is het Marloes die me even iets laat weten. "we zitten (ehh lopen !!)  nu vanuit Postert naar 't Reutje, de spieren zijn een beetje stijf na de pauze in Postert, ik begin de voetjes te voelen maar … ik hoef nog maar 50 kilometer !! Hierna moet ik snel ophangen want ik krijg alweer het volgende telefoontje binnen van John, die inmiddels het bordje Mofert passeert. "Ik voel me goed, het gaat prima" en ik kijk nu al een beetje uit naar het "bartelehiem" van deze tocht. IMGP8619
Bij doorvragen bleek dat het hier wel degelijk om het Oranjestadje (of is het toch het witte stadje)  Thorn gaat. 

Het is even voor twaalf als ik een fitte John spot in de omgeving van Maasbrachtbeek. John heeft wel een beetje last van zijn spieren en zijn voet maar…."no problems", zegt ie. Ik houd hem niet langer op want enkele km verder staat Maartje al met water en energierepen klaar. Hierna zak ik af en ga tegen een "woeste" stroom wandelaars in (dat woest valt wel mee want wandelaars zijn toch genieters..) en IMGP8610
kom vlak bij het spoor en de overgang van de A73 een zichtbaar fitte Piet tegen. "dorst" zegt ie en meteen haalt ie de bidon uit mijn bidonhouder. Na hem nog even geholpen te hebben met drank uit de rugzak te halen gaat Piet weer op pad en zak ik wat verder af richting Mofert. Het is kwart over twaalf als ik bij de kerk Anniek tegen kom, ze heeft gekozen voor haar eigen tempo en ze heeft er goed de pas in want…. ze zag me nog niet eens..!! Enkele honderd meter verder kom ik Jacques met Marloes IMGP8617
tegen. Jacques de ervaren rot (vandaag z'n 10e deelname) en voor  Marloes is het de vuurdoop. Bij Marloes beginnen de km's al een beetje te tellen. Het is – nu al – afzien. Bon courage Marloes !!!

Ik haast me naar Postert om van de Ospelroute van Maan te genieten en…uiteraard verslag te doen. Helaas arriveer ik enkele minuten te laat in Postert en jammer maar helaas: ook het  C-peloton wacht op niemand … !!! Opgetekend moet worden dat Jos N. zijn rentree vierde en dat het wederom een mooie route was die Maan de groep voorschotelde (ich haaj neet angers verwachtj).

Het is half twee als ik de kennedymars weer oppik en er valt zowaar wat nattigheid uit de lucht. Een IMGP8623
meer dan welkome verrassing voor de wandelaars maar de kasseitjes in Thorn komen eraan en dus wordt het oppassen..!! Nee, niet dat men uit zal glijden maar de kasseistrook voelt als een spijkerbed voor de wandelaars. Piet en John zijn net gepasseerd en voelden zich nog kip, ik koers terug richting Wessem om de anderen even een hart onder de riem te steken. als eerste kom ik net ov er de brug in Wessem Anniek tegen. IMGP8624
De pijntjes beginnen te komen maar het ziet nog soepeltjes uit, ook het feit dat ik meteen mijn bidon moet afstaan hoort zich goed aan immers, drinke, drinke, drinke !!! is de leuze. Hierna neem ik afscheid van Anniek en haar medeloper Lei (zeg maar Boy), die zelfs helemaal vanuit Zuid-Duitsland is overgekomen voor deze wandeltocht. 

3 kilometer verder zie ik de lijdensweg nog eens voor me. Het is Marloes die duizend doden aan het sterven is. Jacques is haar moed aan het inspreken. Tien uur !! onderweg en nu in het centrum van IMGP8625
Maasbracht…? Is dit nog speelbaar…?? Te bedenken dat het echt niet harder kan, de pijntjes in rug, knie en been die steeds zwaarder gaan wegen dan zal het zeer zeer zwaar worden. Een traantje wordt weggepinkt. Tja….dit is afzien !! Ik spreek Marloes nog bemoedigende woorden toe maar ik geloof dat ze me liever niet hoort en eigenlijk zou ze me liever helemaal niet zien……..IMGP8628

Ik begeleid het stel even en na een  half uur is het dan zover: De Schutzenpolka moet opgezet worden; we hebben een afvaller. Het is Marloes die met een van pijn verbeten gezicht de schoenen bijna letterlijk in de Maas gooit en net over de brug in de bezemwagen stapt. Jammer Marloes, wie weet, misschien samen met mij het volgend jaar….????

Nog een kilometer achter Jacques en Marloes kom ik een goede bekende tegen. Heb ik drie jaar geleden nog bericht over deze man en zat hij toen toch wel goed in de wedstrijd….de jaren gaan tellen en voor IMGP8627
deze man is het toch wel bijna over en uit en zal hij zich in het vervolg beter alleen nog met zijn trouwe viervoeter gaan voortbewegen. Sinterklaas heeft het zwaar, zo niet heel erg moeilijk. als excuus kan hij weliswaar aangeven dat het niet zijn seizoen is maar lieve goede heiligman….dit is riskant en we willen toch graag dat u begin december uw inspanningen verricht ! 

 

16.10 uur. John belt. Ik schrik want hij had al een beetje last van de spieren in Maasbracht. Het klinkt niet zoals ik het graag hoor maar als ik hoor waar hij al is dan is het echt "klagen met gezonde benen". "Ik zit alweer op het hollandse, ik ben net de brug in Maaseik overgestoken en maak me op voor de andere brug (die van Roosteren). Ik zit goed op[ koers om rond de klok van 7 uur "thuis" te zijn".

Om 16.20 uur krijg ik bericht van Piet. "werm, werm, werm". Piet is in Maaseik en denkt er hard over na om niet de brug over te gaan maar door het water te pierewaaien. Het gestel is nog opperbest, totaal geen blaren dus….. de laatste 20 kilometer nog en dan zullen de wandelschoenen verruild worden voor de fietsschoenen, aldus Piet.

16.45 uur. Anniek en Lei hebben in Thorn gewacht op Jacques. Ook Anniek heeft het zwaar maar net als vorig jaar zal zij weer het uiterste van haar lichaam vergen. Een  beetje trekkebenend gooit Jacques zich in het hoge gras en gaat voor rijstevlaai, Ja…goede verzorging onderweg is het halve werk (of toch iets minder dan de helft). Na de pauze gaat het om 17.00 uur langs de Maas op naar Maaseik. Een weg waar geen eind aan lijkt te komen… Het schema…?? Nee, dat hebben Anniek en Jacques losgelaten. Heelhouden en Sittard bereiken is het doel. 

18.20 uur. IMGP8606
John heeft net Nieuwstad achter zich gelaten en maakt zich op om goed over te finish te gaan. Ja, ijdelheid is hem niet vreemd. Voor volgend jaar gaat hij zich een een mooie sport zonnebril cadeau laten doen (met vaderdag ??). Ja, John, als je deze tocht tot een goed eind brengt dan verdien je die bril !! 

18.50 uur Piet gaat voor de laatste zware kilometers op weg tussen Nieuwstad en Sittard; voor John zijn het nu echt de laatste loodjes en Anniek en Jacques…. Maaseik hebben ze achter zich gelaten en IMGP8629
Roosteren is in zicht. Dieteren, Susteren, Nieuwstad en dan Sittard…ook zij kunnen de dorpen aftellen. Jacques bijt zich helemaal vast in de koers. Met zijn camoeflagebandana ziet hij er echt vervaarlijk uit, hij zou zo het leger inkunnen !!

Sittard is in zicht en…eindelijk, het bord Sittard wordt voorbijgelopen. Maar wat nu…?? Nog 5 (ja VIJF) kilometer !!! Dan ben je in Sittard en dan krijgt men een dergelijke domper te verwerken. Nog 5 (ja VIJJJJJJFFF) kilomter, nog precies 1/18 van het hele traject….. wat een eind nog !!

19.44 UUR. in zijn derde Kennedymars (en dat steeds weer zonder een enkele training !!) maakt John er weer een snelle tijd van. Ja, een paar blaartjes en overal wat pijntjes maar: "gesjaftj" en dat doet heel goed, aldus een zichtbaar blije John. "dit was toch wel de zwaarste tocht en volgend jaar…?? ik denk het niet…!!" Ik dacht op het laatst nog dat het wel half negen zou worden, ik kwam niet meer vooruit…. De biertjes na de finish zorgen voor de genadeklap, ik ben helemaal om..!!

 

19.45 uur: Binnenkomst van Piet. Zijn eerste woorden:  "het was een zware loop vandaag, de hitte IMGP8637

maakte het erg zwaar" en daarna: "Maar, eigenlijk heb ik niets geleden. De vele trainingskilometers hebben zich toch wel degelijk geloond" en tot slot:  "Nu even recuperern en de volgende week is het weer fietstijd". Hierna stapte hij bij zijn zoon in de auto en weg was ie, op weg naar een heerlijk warm bad.

20.30 uur: De lopers die nog niet binnen zijn,  waaronder Anniek en Jacques, zijn nu 15 1/2 uur onderweg, de schemering zet in. Een voordeel want de ergste hitte is nu uit de lucht maar…. de duur van de tocht begint toch zwaar te wegen.

21.50 uur. Het is donker en langs de weg Nieuwstad Sittard is het niet lekker lopen. En hierbij komt ook nog eens dat degenen die nu nog onderweg zijn al kei en kei kapot zijn. Voor velen is het op deze Stille Zaterdag een ware martelgang.

21.58 uur. Anniek en Jacques komen binnen. Beiden goed kapot en behoorlijk aan de "hek". Voor Jacques de 10e finish en zoals hij gisteren zei: "nooit weer ..!!" Een beetje waggelig zijn ze wel…ja, te warm, te weinig gegeten, zout en suiker tekort….

24 april. PAASZONDAG. Natuurlijk wens ik jullie allen fijne paasdagen. Voor de lopers van gisteren, of ze al dan niet de tocht tot een goed eind hebben gebracht, het was zwaar. Voor de volgers (en ik mocht me ook een beetje volger noemen) was het mooi. En..als u er volgend jaar weer bij bent dan zal ik ook mijn uiterste best doen om weer bij de k….mars te zijn (de een noemt het "kennedy" en de ander geeft een ander "k"- woord  aan deze mars….).

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

