Weer: tijd en plaats !!

Weer: tijd en plaats gebonden; dit is een wijsheid die ik in mijn middelbare schooltijd geleerd heb. De theorie van toen werd vandaag praktijk !

Om half elf werd met laaghangende bewolking gestart voor een rondje Maaseik. Niet te koud en droog, ideale omstandigheden om te fietsen. Amper 3 kilometer van huis ziet het er echter geheel anders uit: de weg is nat en er is nog duidelijk te zien dat het goed gegoten heeft. 

Zei Dion bij de start nog dat het vandaag rustig aan zou gaan, na 3 kilometer wist ik al dat het loze woorden waren want bij het aanduidingsbord in Beegden werd er weer een sprint getrokken om maar weer ruim boven de 30 te komen en ik….. toch maar volgen !! 

Volgen, volgen !!! en dan te bedenken dat het regent en ik er  dus weer snel uitzie als zwarte Piet. De weg ligt vol bladeren en drek en door het kopwerk van Dion ben ik blij dat ik kan volgen met resultaat dat al die pratsj en drek op mijn tenue en gezicht terecht komt. Rustig aan…!! Aan mijn hoela en onderweg ben ik vaak aan het denken om Dion maar te laten rijden maar toch….. ik volg ! 

In Panheel wordt de route omgegooid. We gaan via Maasbracht en het kanaal richting Neer. een mes dat aan 2 kanten snijdt: we krijgen zodoende de laatste kilometers wind mee en…misschien dat we een droog wegdek krijgen..?? Als we de afdaling naar de Linnerweerd nemen is voorzichtigheid geboden; een wegdek dat bezaaid ligt met blaadjes is het scenario voor valpartijen. Dion neemt toch in elke bocht iets meer risico en dus betekent het voor mij niet alleen volgen maar zoals ik steeds achter de feiten aanfiets is het nu dus  "achtervolgen". Waarom doe ik me dit toch aan..?? "Rustig aan", zeidie*……

Als we voorbij de stuw ook nog eens miezerregen krijgen is voor mij de maat vol: "Ik wil naar huis…!!". Halverwege het kanaal – ter hoogte van Oolderhuuske – is de weg plots weer droog en zeg ik zelfs nog tegen Dion dat we maar door de Weerd moeten rijden. Om half twaalf ben ik weer thuis, moe van vandaag (rustig aan, zeidie*), nog niet hersteld van gisteren en als klap op de vuurpijl ook nog eens die fiets poetsen..!!

De komende week toch maar weer eens rustig fietsen alleen ….. ik denk inderdaad dat ik dan alleen zal moeten gaan…!!!

 

*"Rustig aan, met de handjes op het stuur": hij heeft het niet eenmaal maar meerdere keren gezegd….!!

Dit bericht werd geplaatst in hamburg rabo racers. Bookmark de permalink .

Een reactie op Weer: tijd en plaats !!

  1. Dion zegt:

    Hallo Jan,
    Stom, stom, vergeten dat je 27 oktober jl. een jaar ouder bent geworden. Zaterdag gaan we echt met de handjes op het stuur in aangepast tempo.

Geef een reactie

