Madonna del Ghisallo (3)

Vandaag is het dan zover: de Madonna del Ghisallo zal weer beklommen worden door het profpeloton tijdens de Ronde van Lombardije oftewel het rondje Comomeer. Voor mij ligt de beklimming van de IMGP6766
"Ghisallo" alweer enkele maanden achter me maar de herinnering blijft mooi. Na mijn berichtjes over de Madonna del Ghisallo van 13 en 17 augustus vandaag mijn laatste bijdrage over deze berg, die men gewoonweg zelf "gevoeld"moet hebben. Hieronder mijn verslag van deze klim, die – als men morgen de renners deze berg op ziet racen – ogenschijnlijk niet zoveel voorstelt maar…. de realiteit is anders !!!

Zondag 18 juli. Een stralende dag en hier was het dan allemaal om begonnen; hiervoor had ik de fiets IMGP6762
meegenomen, een kort ritje maar…… voor fietsers toch wel het heilige van het heilige : de beklimming van de Madonna del Ghisallo. 

Om 8.00 uur sta ik aan mijn auto om de fiets in elkaar te zetten en als ik geluk heb kan ik het veer van 8.30 uur van Cadenabbia naar Belaggio nemen. Heb ik pech dan zal ik een half uurtje extra moeten intrappen, och, eigenlijk is het ook geen pech te noemen als ik te laat ben !! 

Even na half 9 arriveer ik al aan de overkant en koud daar aangekomen gaat het meteen beginnen !! Het bord "8 tornanti" geeft al aan dat het draaien en keren wordt. Op deze zondagmorgen zijn de Italianen massaal aan het sporten geslagen; joggers- wedstrijdlopers en natuurlijk erg veel fietsers op de been (cq fiets). Aan de voet van de Ghisallo ligt zelfs een tijdwaarnemingsmat en even later – als ik aan alle kanten voorbij wordt geschoten door op en top getrainde fietsers – blijkt dat de Fabio Casartelli fonda gereden wordt. 

Het gaat meteen flink omhoog en ik denk even dat ik misschien toch beter het veer van 9.00 uur had kunnen nemen.. Langs de kant van de weg overal kapelletjes en al gauw heb ik een magnifique uitzicht op Belaggio en het Comomeer. Het gemiddelde van deze berg (5,5%) doet een beetje afbreuk aan hoe zwaar het daadwerkelijk is. Door een vlak- en een beetje aflopend middengedeelte is het oplopende gedeelte nagenoeg overal 11 % !! 

Na het vlakke middengedeelte krijg ik het bord "5 tornatie" te zien en dus zal ik nog even uit het zadel moeten om zo af en toe even aan te pikken bij de me nog steeds voorbij flitsende Italianen. Nee, het maglia rosa doe ik niet echt eer aan…!!!

De laatste beklimming naar de kapel is nog even doorbijten maar de klokken luiden voor elke renner en IMGP6773
dit zorgt er dan ook voor dat er een laatste sprintje uitgeperst kan worden. Vroeg ik me onderweg af hoe en waar ik mijn fiets boven moest neerzetten…. boven aangekomen blijkt dat de fiets zondermeer weggezet kan worden: de Madonna waakt immers over alle fietsers en fietsen !! Inderdaad, nog NOOIT IMGP6791
is er een fiets ontvreemd van een renner die de kapel bezocht. In de kapel weet men niet waar men het eerst moet kijken. De fietsen van Eddy Merckx, Fausto Coppi, Gino Bartali, Fabio Casartelli, diverse IMGP6779
truien en bekers en de eeuwige vlam die waakt over alle fietsers. Het kleine kapelletje is helemaal volgepropt met alles wat met fietsen te maken heeft. 

Dit alles gezien hebbende fiets ik nog even door en ga hierna door het binnenland richting westelijke kustweg weer terug naar Belaggio. Een heerlijk zondagsritje dat afgesloten wordt met een gesprek met Davide (met de klemtoon op de laatste "e"), die elke dag zo'n rondje van 80 km maakt. Met een temperatuur van 30 graden en onder een strakblauwe hemel is dit iets waar ik alleen maar van kan dromen……. 

Voor dit rondje, deze berg, dat speciale kapelletje…daarvoor moest de fiets mee en….. het loonde ! Als men zich afvraagt wat ik aan mijn helm heb hangen (nee…niet "wat heb ik nu weer aan mijn fiets hangen..!!) dan is dat toch wel die speciale medaille van de madonna die over alle fietsers waakt….

 

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen. Bookmark de permalink .

Een reactie op Madonna del Ghisallo (3)

  1. Jos N zegt:

    Hoi Jan, een mooi verslag van deze zware beklimming met de foto’s van de kapel waar de klokken gisteren luiden, een prachtige omgeving,jammer dat het slecht weer was.

Geef een reactie

