Terug van weg.

Italia…!!

Zo….net terug uit een heerlijk warm en zonnig Italie en wat tref ik hier aan…??  Berichten over  windhozen, omgevallen bomen en dan ook nog eens regen, regen en regen…!! Bah !! Ik  zou eigenlijk meteen terug willen naar de  mooie omgeving van het Comomeer !! Tot overmaat van ramp had ik overigens zojuist ook nog eens de buurman aan de bel met de mededeling dat ik een “pan los had” !!  Ik heb de mededeling overigens dankbaar aanvaard maar ik weet zeker, er is menig burenruzie ontstaan voor minder !!

Italie…land van mooie vergezichten, cultuur en natuur maar ook land van sport en passie en dat wil ik nu even belichten. Overigens, voordat ik naar Italie ging was het eerst genieten van een paar dagen CIMG1808
Schwarzwald en…een uitstekende locatie voor die men van postert of Raboracers !! Het eten was goed (teveel dus), de kamers waren goed (en goedkoop !!) , de Alpirsbacher smaakte voortreffelijk en de omgeving nodigde uit voor mooie fietstochten. 

Na enkele dagen Pruses ging het dus richting Italie en bij aankomst had ik het al gezien…. sport wordt hier met hoofdletters geschreven. Mijn ervaringen van de Toscane, het Gardameer en meer in het bijzonder de Dolomietenmarathon  hadden dit beeld al bevestigd en ..…ook nu weer hordes fietsers die IMGP6813
dagelijks dat rondje langs het meer maakten en de auto’s – die over deze smalle en drukke wegen geregeld vast staan – links en rechts inhalen.  Met plaatsen als Varese, Como , Belaggio in de nabijheid CIMG1737
weet ik dat ik middenin  het gebied van de ronde van Lombardije zit. Franco Bitossi, die ik nog ken van de “kauwgom-wielerplaatjes-tijd” heeft hier zelfs tot tweemaal toe gewonnen en voor wijlen Fabio Casartelli  (Como, 16 augustus 1970) was dit trainingsgebied.  Maar ook Cadel  Evans heeft hier zijn optrekje en inderdaad, dit is niet zomaar. Je kunt er vlak fietsen en in de directe omgeving kun je ook de nodige hoogtemeters maken.  De bonte stoet wielrenners vanuit de auto bekijkende deed mijn blik ook eens achterin de auto afdwalen en ja hoor:  de zwarte black soul lag achterin de auto bijna te steigeren om van “stal” c.q. uit de auto gehaald te worden (maar nu even niet). Net zoals ik de fiets in de auto nog even terzijde liet, zo ook de wielerwinkel in Como, waar ik in een glimp meteen enkele  “de rosas’s “ zag staan. Natuurlijk ging het gesprek in de auto meteen over  een mooi souvenir in de vorm van een De Rosa en de wellicht veel goedkopere prijzen van een dergelijk juweeltje…… Maar enfin…ik reed voorbij…!! (wellicht een reden om terug te keren naar Italie)

Als het over sport en passie gaat dan gaat het natuurlijk niet alleen om de fiets. Bij mijn bezoek aan Milaan was het al meteen duidelijk. Een gigantische plaat van Ronaldo duidde erop dat Milaan meer is CIMG1766
dan de startplaats van Milaan – San Remo. Maar ook nu….een gigantische duomo en dus dwalen mijn gedachten meteen weer af en denk ik dat het  voor de renners fantastisch moet zijn om hier te starten of aan te komen.  Milaan binnenrijdend viel mijn oog meteen op de borden die verwezen naar het San Siro stadion, voetbaltempel van Inter en AC maar ook stond duidelijk aangegeven hoe men moet rijden om bij de Vigorelli baan te komen, de wielertempel waar menig werelduurrecord aan flarden gereden is.

Nee, Milaan bekijken is gebouwen kijken, de dom of het castello en …natuurlijk mode kijken.  Na enkele uren rondgelopen te hebben wordt het tijd om maar eens “huiswaarts” naar Como te gaan totdat ik CIMG1790
ineens uitkom bij de harde kern van Inter Milaan. Vlaggen, mensen in blauw-zwart tenue die reeds uren (en dat bij een temperatuur van 35 graden)  in de rij staan  voor een ding: het kijken naar en op de foto gaan met de cup met de grote oren !!!!

Tot slot: Ik heb mijn fiets ook nog uit de auto gehaald in Italie. Een belevenis…een avontuur en een must !!! . Hierover  later meer. 

Dit bericht werd geplaatst in Vakantie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

