bedevaart

Bedevaartplaatsen en fietsers zijn eigenlijk twee handen op een buik ! Hoeveel fietsers gaan er niet naar Rome, Lourdes, Santiago de Compostella of …Banneux, Kevelaer, Smakt, het kapelke van Geloe of Scherpenheuvel ?
Ieder gaat met een eigen intentie op pad: dat kaarsje opsteken voor iemand of gewoon uit sportief oogpunt.

Ook dit jaar wordt er weer volop “te bede gevaren”. Een aantal twc-ers hebben meegedaan aan Klimmen-Banneux-Klimmen en de hamburg raboracers gaan voor de 26e keer Horn-Banneux-Horn fietsen. Maar er komt meer !! De HRR gaan dit jaar op pad naar Scherpenheuvel. via de Belgisch Limburgse knooppunten gaat het richting Brabant. Beide tochten zullen een aanslag zijn op het gestel want de 200 km grens zal beide malen aangetipt worden. Maar ja..wat maakt het…het is immers niet zomaar een tocht maar het gaat ergens om..die bedevaart, die intentie, die sportiviteit. Persoonlijk gaat het mij altijd om een bijzondere intentie en dat maakt het elk jaar weer dat ik die bedevaart ook een beetje als “calvaire” zie; het mag ietsjes meer zijn en het hoeft ook niet gemakkelijk te zijn. Tochten waarbij het motto van Pierre de Coubertin geldt: deelnemen is belangrijker dan winnen: samen lekker fietsen en heelhuids thuiskomen is een prestatie van formaat en winst voor iedereen!

Hiermee is de koek nog niet op want ik ga dit jaar op vakantie en….ik neem de fiets mee !! Heb ik altijd gezegd dat dit voor mij niet per se hoeft, als ik zie waar de vakantie naar toe gaat dan MOET de fiets mee, Ik denk aan de ronde van Lombardije en het bedevaartskapelletje voor fietsers: Madonna di Ghisallo !! Een kerkje waar fietsen, wielershirts, bidons etc. etc. opgehangen zijn. Een oord waar fietsers geweest moeten zijn. Niet echt voor de bedevaart maar dit keer om me te vergapen aan wat ik allemaal gehoord heb over deze Madonna !! En….voor de sportiviteit want wil men bij het kapelletje komen dan zal er toch eerst 10 km geklommen moeten worden !!

En ja…nu we toch op deze tour zijn…binnenkort zullen de HRR een “kruisen en kapellentocht” fietsen en ik kan nu al stellen dat het alleen om de sportiviteit zal gaan; het zal weer hard gaan en menigeen zal na afloop maar heel weinig kruisen of kapellen gezien hebben !!!!!!

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

