zwavelzwammen, highlanders en fietsen

Imgp6426_2 Ooit van de Zwavelzwam gehoord…?? Misschien over de Laetiporus sulphureus dan ??? Als als je op beide vragen "nee" als antwoord geeft dan kun je me de hand geven want ook ik had nog nooit van de zwavelzwam gehoord (en zoals je begrijpt….de latijnse naam voor zwavelzwam is dus laetiporis sulphureus). Maar inmiddels weet ik er er het een en ander van…dankzij dat fietstochtje !!!

Soms ga ik fietsen met Jo, een fervent natuurliefhebber die van alles weet over flora, fauna, LF-routes en historische noviteiten. Fietsenmet Jo is – zoals Dion dat zo mooi kan omschrijven – "achteruit" fietsen maar het is heerlijk relaí genieten van omgeving en natuur. Jo is immers natuurwacht, lid van de ENFBImgp6410_2, contactpedrsoon van de LF routes etc. etc. en weet overal wel iets over te vertellen. Veelal ben ik de weetjes van Jo rap vergeten maar soms blijft er ook wel eens iets hangen.

De laatste keer dat ik met Jo ging fietsen ging het richting Venlo en bij het veer in Imgp6408 Kessel aangekomen ging het vlak voor het veer links een paadje in. Het bord "verboden voor fietsers" werd genegeerd want, zo zei Jo: "dit is een fietsroute en dan heb ik niet te maken met verbodsborden". Dus, ik achter hem aan en zo ontdekte ik weer een leuk stukje route waar ik – 15 km van huis – nog nooit geweest was ! Het kasteel in Kessel is op een kunstmatige heuvel gebouwd en is pas vanaf de tweede wereldoorlog een ruine. Ook wist Jo te vertellen dat het kasteel – net als het kasteel van Horn – eerst met baksteen en later met mergel gebouwd is, hetgeen nog terug te zien is bij de ringmuur.

Imgp6412Hierna gaat het via de "Kesselse Cevennen" verder noordwaarts. Ter hoogte van Baarlo zien we aan de overkant het beroemde St. Michaelklooster, waarvan Arnoldus Janssen de stichter was. Het loont zich de moeite om de mooie boven- en benedenkerk van dit klooster eens te bezoeken. Ook de rijkdom van dit klooster, met missiemuseum en zelfs een eigen drukkerij geeft nog iets weer van het rijke roomse leven. "Maar", zo zegt Jo, "we gaan er dadelijk nog wel even kijken". Hierna gaat het nog enkele km’s Imgp6418_5verder totdat we de zuiderbrug oversteken en meteen langs het fietspad weer "afdalen" richting Tegelen. In de weien aan de uiterwaarden staan Highlanders te grazen. "Zeker 25 meter afstand bewaren tot deze imposante dieren" zegt Jo. Inderdaad, dergelijke beesten zijn niet te vertrouwen want ik ken verhalen dat het goed mis is gegaan met wandelaars die hier toch iets te lichtzinig mee omgingen.

Imgp6420_2 Even verder ervaren we pas echt hoe rijk het roomse leven in het pittoreske Steyl wel niet was. Kloosters van witte zusters, blauwe zusters, rose zusters (de slotzusters) en Imgp6421_3 de gebouwen van het klooster van de orde van Arnoldus Janssen (st. Michael) doen hier aan herinneren. En als je de kloosters over het hoofd zou zien dan zijn er altijd nog de wegenbordjes die je helpen herinneren aan het roomse leven hier.

Als het via de stijlrand teruggaat dan krijgen we het nog over tijdperken als het tiglien en de aparte bodemgesteldheid van dit gebied en voordat we er erg in hebben fietsen we bijna Asselt binnen als Jo Imgp6427_3 zegt: "heb je die zwavelzwammen gezien".  "Nou Jo, ik kijk niet altijd in de berm, ik moet mijn ogen goed op de weg houden hier…!!" Dus wordt even teruggekeerd en zien we (in de boom !!)  de zwavelzwam en krijg ik meteen uitleg hierover. Zo heeft deze zwam zijn naam alleen dankzij zijn kleur en niet vanwege zijn geur. Het is een buisjeszwam en … hij is eetbaar.  Dus, als ik in de toekomst een heel peloton fietsers bij deze boom zie dan weet ik genoeg: mijn verhaal is gelezen !!!

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

