zitten blijven

Wie blijft er graag zitten….?? Een vraag waar maar weinigen "ik" als antwoord zullen geven. Ofschoon: in Friesland zegt men "die goed zit, schikt niet op…!!, met andere woorden, waar men het goed heeft, daar blijft men. Zitten blijven heeft voor velen eigenlijk al van de schooltijd die negatieve toon van "niet goed en doe dat maar eens over".

In het wielerpeloton spreekt men ook van zitten blijven in de zin van niet reageren op een Imgp6346_2demarragepoging of dat men zich achter in de groep ophoudt zonder ook maar een keer die kop te nemen. Zaterdag 15 mei ging het HRR-peloton op pad voor een mooie paparazzi-ronde door het middenlimburgse. En er was een renner die achterin bleef zitten.

Omdat we Jules in Heitse moesten oppikken ging het over mooie landelijke (om)wegen die richting op. Tot het laatste moment was de route bij niemand bekend; zelfs de routemaker bleef maar bijstellen ! Ging het eerst naar Geulle, daarna zou het naar Venlo gaan en even later zou het via Helden naar Kessel gaan en uiteindelijk kwam van dat alles helemaal niets terecht. Waar het aan het lag ? Aan het blijven zitten…!!

Toen we Jules hadden opgepikt nam deze meteen achterin de groep plaats en na verloop van tijd vroeg Imgp6345 ik me af wat hij toch steeds mompelde. Na eens goed geluisterd te hebben werd het me duidelijk: "zitten blijven, zitten blijven, zitten blijven etc. etc. etc. En inderdaad, Jules bleef zitten en was niet op kop te vinden. Kortom, Jules is het voorbeeld van doen wat hij zegt.

Toen het via de Hollander achterlangs op ’t Inj aanging kwam Jules even naar voren om te vragen wat de route precies zou zijn want "zitten blijven" waren toch de woorden die aangezegd waren. Toen verteld werd dat het richting Wessem op ’t Reutje aanging (om Jos keurig af te leveren) en dat het daarna via Linne over de stuw op de Weerd aan zou gaan kregen we meteen te horen: "dan blijf ik zitten".

Imgp6352 Bij het kanaal Wessem-Nederweert moest Jos even van de fiets. Sinds hij ZZP-er is Imgp6351_2bekijkt hij misschien iets voor deze of gene kan betekenen. Ook nu: Een markering is Imgp6355stuk en aangezien Jos ook voor Rijkswaterstaat werk doet moet hij de afrastering even inspecteren. Gelukkig ziet hij snel genoeg in dat hij een heel peloton "in de wacht" zet door deze actie en kan al rap de weg weer vervolgd worden.  

Bijna thuis aangekomen ging het monotone "zitten blijven, zitten blijven, zitten, blijven, zitten blijven, Imgp6343_2 zitten blijven, zitten blijven, zitten blijven, zitten blijven, zitten blijven, zitten blijven etc. etc. etc. etc. etc. van Jules me  toch behoorlijk op de wekker te werken en riep ik naar achteren dat het nu toch eens afgelopen moest zijn met het alsmaar herhalen van dat "zitten blijven". Ik zei nog: "wat is dat toch met jou vandaag, vroeger deed je dat nooit…!!" en ja…toen kwam het hoge woord er dan eindelijk uit. "Ik probeer vandaag een goed voorbeeld te zijn voor mijn eerste kind" zei Jules. "Mijn vrouw is al enkele dagen over tijd en door zelf te blijven zitten en… als ik maar steeds hardop roep: zitten blijven, dan hoop ik dat de telefoon niet gaat onder het fietsen…en dat de baby nog even – zeker tot 16.30 uur – blijft zitten !!"

Het is nu alweer bijna een week later en de baby is er nog steeds niet. Zal Jules er tijdens de komende rit weer bij zijn en zullen we hem dan in plaats van "zitten blijven" misschien op tijd "lossen" horen roepen………….?

Dit bericht werd geplaatst in hamburg rabo racers. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

