Texel

3 mei. Op een druilerige dag als deze is het goed om even terug te blikken op een paar zonnige dagen Texel.

Koud op Texel ging ik me aanmelden bij de receptie en toen ik het wachtwoord voor het computergebruik vroeg werd me op mijn grote vraag of het nu Tessel of Teksel is zomaar het antwoord in de schoot geworpen……!!! Een leerzame uitleg van de Romeinse tijd tot het heden maakte het in elk geval dat mijn vraag meteen op de eerse dag al een weet werd.

Texel, fietseiland, wandeleiland, natuureiland en natuurlijk eiland met vele kilometers heel mooi Cimg0965_2 strand. Fietsers…..meer dan genoeg ! Je kunt er op de racefiets aardig wat kilometers wegtrappen maar de meeste mensen beleven de fietssport toch iets anders en gaan met de gewone stadsfiets op pad; zo ook ik ! Met de girostart in Amsterdam in het vooruitzicht heb ik me voor de gelegenheid maar in het roze gehuld. Vlak was het niet echt: dijk op, dijk af, dijk op en weer dijk af en daarna ging het de duinen in ook ook daar was geen meter vlak te bespeuren…!! Ik schat toch wel zeker 50 hoogtemeters te hebben gemaakt tijdens mijn 60 km lange fietstocht.Cimg0975_2 

Cimg0996_2 Een mooie tocht overigens waarbij erg veel te zien was. Van natuurgebieden met lepelaars, steltlopers, Jan van Genten, vele soorten meeuwen en erg mooie fazanten, die voor niets of niemand bang zijn. Om nog maar niet te spreken van het produkt waar Texel ook heel beremd om is geworden, namelijk de schapen. De schapen met de lammetjes en de eenden met de jonge eendjes maken dat er tijdens de fietstocht Cimg1017_2geregeld Cimg0960moet worden afgestapt om een en ander vast te leggen maar ja….. degenen die vaker met mij fietsen klinkt dit zeker niet vreemd in de oren !!! Maar het zijn niet alleen de dieren die indruk maken: ook de mooie gebouwen, de bloembollenvelden, de watersportrecreatie en het strand is niet verkeerd !

Cimg0987_2 Cimg0952 Cimg1019 Cimg1008_3 Cimg1010_3

De laatste dag van mijn verblijf was de zee behoorlijk wild. De inwoners van Texel hadden het over "skuumkoppe"….. een woord waarbij ik me overigens wel Cimg1025_2wat kon voorstellen ….. Oh ja…om te weten of het Tessel of Teksel is…daarvoor moet je er echt geweest zijn !!!!

Dit bericht werd geplaatst in Vakantie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

