(wieler)fietsforens

2009_vakantie_toscane_185 Koning winter regeert…!! …en dit houdt in dat de sneeuw maar blijft liggen en het 2009_vakantie_toscane_184_2 paparazzipleintje meer weg heeft van noordpool toestanden dan van de zuiderse lieflijkheid waarmee het paparazzipleintje wel eens vergeleken wordt namelijk het piazza anfiteatro te Luca.
Een vijftal jaar geleden maakte ik veel woon-werk fietskilometers maar als ik de straat nog niet uit kwam door de sneeuw dan liet ik gauw lopen en zocht ik de veiligheid op en pakte mijn vierwieler. Als ik dan halverwege een wielrenner inhaalde dan bekroop me toch dat gevoel van: "dat had ik ook kunnen doen…!!" Niet alleen de veiligheid maar lekker warm en droog zitten zou ook wel eens dat prikkeltje zijn geweest om niet met de fiets te gaan…..
En nu – 5 jaar later – kan ik het goed zien..! Inmiddels ben ik geen fietsforens meer en toch meen ik 230 nog steeds te kunnen zeggen dat ik wel degelijk fietsverslaafd ben. Waarom zijn er dan toch nog "gekken" die in dit jaargetijde en met dit weer op de fiets zitten en zo 015_3 rond de klok van 7 in het donker richting het werk gaan ?? Ik heb het me afgevraagd en ben maar eens in de gedachten van deze mensen gedoken…
De wielrenners die nu nog fietsen doen dit om diverse redenen maar de belangrijkste is wel degelijk: ze zijn fietsverslaafd !!!!! Een dag niet fietsen dan is het hele bioritme in de knoop; je bent niet om te genieten want het zijn gemiste kilometers. Het kunnen en mogen fietsen is voor deze mensen soms een must.
Daarnaast fietst men omdat men buitenmens is en toch wat wil genieten van wat er om je heen gebeurt. De meeste fietsers kunnen deze stelling beamen; ik ken maar een fietser – nietwaar Dion ?? – die nooit iets van de omgeving ziet…!! Naast genieten van natuur is men dus ook goed bezig met het verminderen van de CO2 – uitstoot; alleen die fluim hier of dat snot daar wordt door de fietsforens achtergelaten.
Minder belangrijk maar wel mooi meegenomen is dat het dagelijkse fietsritje ook nog eens aanzienlijk in de beurs scheelt. Met een benzineprijs van 1euro 40 en een benzineverbruik van 1 op 12 betekent dit voor een ritje van 60 kilometer al gauw dat je op een week zomaar 1 Continental Grand Prix 4000 S buitenband en 5 binnenbandjes bij elkaar gefietst hebt …!! Is het niet heerlijk om dat ritje eens in deze context te zien ??
Buiten beschouwing laat ik dan de onaannemelijke stelling dat je geen keuze hebt en je met de fiets moet…omdat je geen auto hebt, geen vertrouwen hebt in openbaar vervoer of gewoon omdat moeder de vrouw b.v. de auto nodig heeft.
Maar om bandjes te verdienen….goh, misschien dat ik ook nog eens op de fiets naar het werk ga………….

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

