In gesprek met….Rene Dormans en Wim Diesch

Dit keer de 2 clubkampioenen voor het voetlicht. Uitzonderlijk..!! Er kan er maar een de beste zijn..!!?? Twc_2009_laatste_rit_en_clubkampioe en toch… "nek aan nek" …"finishfoto"…. "geen speld tussen te krijgen": EX Twc_2009_laatste_rit_en_clubkampi_2 AEQUO !! Dat de twee kampioenen zich niet bijten blijkt uit de uitnodiging van Rene en Annemarie Dormans; niet alleen ik maar ook medekampioen Wim, zijn echtgenote Riet, dochter Anita en kleinzoon (die helaas verhinderd was) zijn uitgenodigd.

Op maandag 5 oktober meld ik me (enigszins verlaat omdat Dion me opgehouden heeft) op het adres Bereklauw 30 te Herkenbosch. Er hangen slingers en er heerst nog steeds een feeststemming. Ik word welkom geheten door Rene en zijn meiden, die alle 6 aanwezig zijn (de dochters Vera, Jose en Marijke de twee kleindochters en natuurlijk Annemarie) en krijg meteen centraal in de kamer een stoel aangeboden, m.a.w.: het interview kan beginnen !!!

janp: allereerst natuurlijk gefeliciteerd met het kampioenschap. Hoe hebben jullie dit geflikt..??

Rene en Wim: We hebben niks geflikt..!!

janp: sorry, hoe hebben jullie dit klaargespeeld ?

Rene: Ik was helemaal niet bezig met het kampioenschap totdat ik hoorde dat het wel eens zou kunnen lukken dit jaar en ja…dan ga je gewoon eens een keer vaker.

Wim: Nou Jan, fietse is gein sjtraof. Zelfs in miene "vrieje tied" fiets ich nao Detere (vaor vogelezaod) of mit Riet nao Venlo of geweun vaor deze of gene ein fietstocht oetzitte.

janp: Rene, spreek je geen dialect…??

Twc_bgroep_2009_049 Rene: jaozeker doon ich det, mer ederein sjpriktj altied hollands taege mich en den kal ich natuurlik hollands truuk. Toes kalle we waal altied hollands mer det kumptj omdet mien maedje (hij lacht eens naar Annemarie) van baove de riviere kumptj.

Wim: goh, good det we det weite Rene, den kalle we in het vervolg plat taege dich !!

janp: Tussen jullie zijn behoorlijk wat overeenkomsten, laat me eens beginnen met het clubkampioen- schap. Voor beiden niet de eerste keer keer he..?

Wim: Nae…viefentwinjtig jaor geleje bin ich auch ins kampioen gewaesj. Sjoan om ’t nog ins mit te moge make.

Rene: Voor mij is het ook de tweede keer. Het is alweer 10 jaar geleden dat ik mijn 1e titel ophaalde. Ik heb vroeger altijd op hoog niveau baskelbal gespeeld (1e divisie bij AMVJ) en teams gecoacht maar tegen een kampioenschap als dit kan toch echt niets op.

Janp: Wim, zien we jou over een jaar of 25 en Rene (jou over een jaar of 10) nog eens een titel halen ?

Twc_2009_c_groep_076 Wim: Auweh….muk…man.. wetzewaal wie aod ich bin..?? Ich waer de de volgendje waek (de 12e) 70 ! Es d’r eine derdje titel kumptj…den binne noe en 5 jaor !!

Rene: Ik word deze maand 57 en heb dus nog wat jaartjes om voor de derde titel te gaan maar….misschien zelfs al volgend jaar……!!!

janp: allebei in oktober jarig, allebei opa, allebei haan tussen de henne, allebei clubkampioen en zo zijn er nog veel meer overeenkomsten tussen jullie. Jullie lopen ook allebei he..?

Rene: Ik werk in de transportsector en laat dus eigenlijk de auto’s lopen maar…"ik loop wel eens lang", d.w.z. ’s winters ga ik graag langlaufen, een prima conditietraining voor fietsers.

Wim: Mich gein lat onger de veut. Mer mit de bein oppe grondj laup ich – same mit get men vanne club – eder waek ein beheurlik rundje enne….op kerstaovendj gaon ich vaor de 32e kier mitdoon aan Valkenburg-Banneux.

janp: ook hebben jullie het allebei de afgelopen jaren niet gemakkelijk gehad…

Rene: Klopt, maar gelukkig kan ik nu weer recht in de zon kijken en heb ik de schaduw helemaal achter me.

Wim: Sjoan sjpreuk Rene..!!

Rene: Het jaar 2008 zat me niet in de kouw "sponsorkleren". Mijn sponsorwaardes waren te laag, ik werd betrapt en moest een schorsing accepteren. Nu kan ik zeggen dat ik er zonder verdere kleerscheuren vanaf ben gekomen. Mijn "sponsordossier" is gesloten en ik ben blij dat ik dit jaar – net als Wim – het tenue 52 keer heb mogen tonen !

Wim: Bie mich woor ’t – jao Rene, ich heb auch sjpreuke – "aojerdom kumptj mit gebreke" en ich heb d’r beheurlik van gelustj. Es de gezondheid emes inne sjteek leut den is men achteraaf weer hiel bliej det men vaol kan fietse !

janp: met een tellerstand van 52 !! vraag ik me af of jullie ook nog andere hobby’s hebben….

Rene: Natuurlijk mijn gezin maar verder ook mountainbiken bij Grenzeloos, wintersport en ik ben verzot op autoracen. Ik ben enkele malen zelfs naar Le Mans geweest omdat je ze dan 24 uur voorbij ziet komen….

Wim: Mien hobbies…tevaol om op te noemen (he Riet ?). Ich kompjoeter de leste tied; natuurlk aTwc2009c_017uch mien maedjes en miene kleinzoon dae aoverigens neet meer zo klein is (iergister 18 gewaore); bendjes omligge, de veugel, wanjele, fietsroetes make, mit Riet op sjtap (nao de Veluwe of nao Heimbach etc.)

janp: Tot slot heren. Het is al half twaalf !!!! En volgend jaar….???

Trois_ballons_2005_062 Rene: natuurlik de trui tonen; voorop fietsen maar…ook soms 100 meter voor de groep uit in die mooie trui en bergop natuurlijk eerst de knechten het werk laten doen en dan als een kampioen het werk afmaken. Overigens….als je foto’s bij het verhaal maakt, komt er dan ook een foto van mij tijdens de Trois Ballons bij ?? Dit was sportief toch ook een van mijn hoogtepunten.

janp: Ik zal eens in mijn archief kijken.

Wim: Volgendj jaor….det doert nog aeve…. Mer, ich probeer in elk geval eine gooie opvolger te waere van miene vaorgenger !!!

janp: Mooie woorden waarmee ik wil afsluiten. Natuurlijk onder dankzegging van de perfecte avond die we met z’n allen genoten hebben bij de familie Dormans. Ik zou bijna tegen Rene zeggen: "dat doen we over". Maar, dan moet hij volgend jaar weer zo’n prestatie neerzetten !

Dit bericht werd geplaatst in in gesprek met. Bookmark de permalink .

Een reactie op In gesprek met….Rene Dormans en Wim Diesch

  1. Rene Dormans zegt:

    Hallo Jan,

    Ik heb met veel plezier je verhaal over
    de twee kampioenen van 2009 gelezen
    Echt schitterend hoe je dit allemaal doet.
    Het was trouwens erg gezellig tijdens het intervieuw.
    Miscchien tot volgend jaar, ik ga er weer voor.
    gr Rene en rest van de familie

Geef een reactie

