verplaatsing.

We hebben er allemaal van gehoord en gelezen en…soms kijken we ook wel eens op een routekaartje en zien we het: de verplaatsing ! In elke grote ronde is wel een verplaatsing ingepland. Enkele weken geleden ging het in de Vuelta zelfs over meer dan 1000 km. Na de rit Venlo-Luik werden de renners op het vliegveld gezet en ging het richting Tarragona. Elke zichzelf een beetje respecterend coureur rijdt graag een grote ronde…..en dus heeft ie ook een verplaatsing meegemaakt. Wat heet verplaatsing…eigenlijk verplaatsen ze zich elke dag in zo’n ronde !!

Nu ken ik toevallig ook zo’n renner en dus ben ik eens gaan kijken op een paar van die verblijfkamertjes. Het is weliswaar een trimmer maar met een erelijst die je kunt omschrijven als een waslijst aan verblijven. Hij is overal geweest: in Belgie, in Luxemburg, in Frankrijk, in Spanje, in Zwitserland, Italie, Oostenrijk en zelfs als afsluiting op het wielerfeestje op de Nederlandse Antillen ! Inderdaad…ik heb het over onze eigen Wim Schoemakers !!

Zijn tocht begon in juni. Eigenlijk een opwarmertje !! Een trainingstochtje voor het grotere werk: de Marmotte en de Oetztaler. Maar…het kan anders gaan en het werd een echte "tour" waarbij hij, zoals hij zelf aangaf: "ik voel me bijna een profrenner en….het is – geloof me – echt heel zwaar…!!"

De eerste verplaatsing was er zowaar een per helicopter en ging naar Universite Hospital Sart Tilman. De Sart Tilman kennen we als Paparazzinieuws_319 bergje uit de klassieker Luik-Bastenaken-Luik en begint in Tilf. Het uitzicht boven was er prachtig alleen de accommodatie (zie foto) was nu niet echt dat je zegt 3 sterren. Het leek meer op een hostal. Tja, wielrenners worden overal in weggestopt; inderdaad een groot verschil met voetballers.  Maar ook wielrenners gaat het soms goed en dit mocht Wim dus ook ervaren. Vanuit het hostal ging het naar het "Orbis theater", een 5 sterren accommodatie en…..de baas betaald !! (zoals Wim zei: ik zit in de verzekeringen).

Om dan te komen tot de essentie van het verhaal……vanmorgen om 8 uur had ik een afspraakje met Wim, locatie: Orbis theater en ik mocht dus live aanwezig zijn bij zijn verplaatsing naar Hoensbroek. alleen jammer was dat het verboden was om te fotograferen. Ietwat gespannen stond (nee, zat) hij te wachten op de zoveelste verplaatsing tijdens deze "tour de Wim". De taxi zou om half tien komen en tijdens mijn anderhalf uur durende aanwezigheid bleek maar eens te weer dat renners verplaatsingen als uitdaging zien. De "bergetappes" gaan nu komen, er zal gewerkt moeten worden en de tijd dat mensen overdag even aan willen komen is voorbij !!

De kaarten worden van de muur gehaald en gespannen wordt de afdaling (van etage 3) ingezet. Keurig op tijd komt de taxi voorrijden en no-time is de rit naar Hoensbroek volbracht. Een mooi kamertje met uitzicht op Brunssum. Voor wie eens wil gaan kijken: van 18.00 uur tot 19.30 heeft Wim open huis en…wie eens een kaartje wil sturen…Revalidatiecentrum Hoensbroek, Zandbergsweg 111, afdeling 3, kamer 309 !!

Toen ik hem op de gang in Hoensbroek nog wat wilde vragen zei hij: : "kom even mee naar mijn Dolomieten_2005_073 kamer" . 10 minuten later – waarin we de 10 meter hadden afgelegd !! – zat ik op zijn kamer en deelde hij me het volgde mee: "de vakantie zit er alweer op voor mij, hier zal ik weer volop aan de bak moeten en ik kijk al uit naar de volgende verplaatsing….die naar de Etsberg…!!". Wim, succes met deze laatste etappe en wij kijken ook al uit naar de volgende "verplaatsing" !!

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

