Le Tour (2)

In oktober 2008 schreef ik over de Tour en noteerde er toen ook nog een "1" bij. Het was oktober en tot juli zou er zeker nog wel meer volgen… Nou ja…niet veel meer dus maar allez, vooruit, daar komt ie dan:  het vervolg !

Ging nummer 1 over "de kale berg". Deze bijdrage dus ook. De media is er vol van en als ervaringsdeskundige meen ik er ook mijn woordje over mee te kunnen praten. 2008_mnt_ventoux_alpen_030 In de editie van de Limburger werden lezers opgeroepen om hun verhaal over de Mont Ventoux te vertellen en jl. zondag was er een mooie documentaire over `de reus van de Provence` op tv. De krant zal zaterdag a.s wel vol staan van mensen die de berg beklommen en bedwongen hebben. Tja, als je dan met een verhaal komt dat je de berg op een dag 3 keer op bent geweest dan zou men degenen die hem een keer op zijn gereden tekort doen en dus….geen verhaal mijnerzijds naar de Limburger.

Op tv was dus een documentaire over de Mont Ventoux. Eric Caritoux (goh, ik was hem al bijna vergeten !!) begeleidde het camerateam naar boven. De beklimming vanuit Bedoin kwam me nog bekend voor. Ja, het was 8 uur ´s morgens en ik had nog niets geleden en de fiets en ik liepen nog als een tierelier. Op tv werd verteld dat er jaarlijks toch altijd wel een trimfietser sterft op deze berg en ik kan me er iets bij voorstellen, ik ben namelijk tijdens mijn 3e beklimming `duizend doden gestorven…!!`

Het monument van Tom Simpson is als een bedevaartsoord. De bidons en andere fietsvoorwerpen staan keurig bij het monument als ode aan deze oud-wereldkampioen. Ik kan mij nog herinneren dat ik een 2008_mnt_ventoux_alpen_031 fietsplaatje van hem had (hij fietste in de Peugeotploeg) en….ik kan mij nog herinneren dat ik tijdens mijn eerste vakantie uberhaupt (ik was 9 jaar) in Luxemburg een stel oudere knapen hoorde zeggen dat Tom Simpson op de Ventoux overleden was. Ja…na mijn 3e beklimming heb ik ook mijn bidon bij zijn monument achtergelaten.

De Mont Ventoux….het is er te heet of het waait er te hard maar zoals je het zelf zou willen zo krijg je het niet. Komende zaterdag kunnen we genieten van de veldslag die de profrenners er zullen leveren en…het zal voor de fietsliefhebber genieten worden !! Voor de renners….. AFZIEN..!!

Tot slot, ik kreeg vandaag al de vraag om het volgend jaar naar Vaison la Romaine te gaan en natuurlijk de Mont Ventoux te beklimmen. Ik denk weer terug aan 24 juni 2008, na een gezwinde eerste beklimming vanuit Bedoin volgde mijn tweede beklimming van de Mont Ventoux vanuit Malaucene, waarbij ik al een beetje doodging en ik kramp in beide benen kreeg. Als ik nog dieper in mijn geheugen kijk (ja, ik heb het al bijna gewist) dan zie ik me op – inderdaad, alweer diezelfde dag….. – die berg voor de derde keer opgaan (nu vanuit de watjeskant, Sault) en ik zie het zo weer voor me…dat wil ik niet meer zien…!!! Nog een keer gaan zou betekenen dat ik me wel moet verbeteren en dus 4 keer op een dag die berg op moet en dat wil en mag ik me niet aandoen !!!!!!!!!!!!!

is getekend, cingle nr 2158.

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

