"In gesprek met" … Wim Schoemakers

Eifel_weekend_2006_024 Na een aantal mailtjes van Wim om eens met hem dat gesprek aan te gaan is de redactie uiteindelijk dan toch gezwicht en werd het een verre reis naar Etsberg. Het werden twee avonden klasjeneren en aan de eisen die Wim stelde (het verhaal mag niet uit voordat het goed door hem gescreend is) wist ik al gauw dat ik met een perfectionist te doen heb.

janp: Wim, waarom al die mails om ook eens via deze colum op de voorgrond te treden…?

Wim: Tja Jan, ik ken je niet goed en weet dat je niet veel met de A-rijders van doen hebt. Ik zie je namelijk nooit tijdens onze tochten. Ik vind gewoon dat je de horizon eens moet verbreden en ook de "knallers" van twc-postert aan het woord moet laten.

janp: ik zal mijn best doen. Wim, heb je ook bijnamen..?

Wim: zeker..! Ik word wel eens Schummi genoemd. Ik denk dat het vanwege mijn snelheid is en Eifel_weekend_2006_015 dat ik vergeleken word met de autocoureur; ik verwacht niet dat het met mijn naam te maken heeft. Verder word ik ook wel eens "de bull (lees "boel" (= stier!!) ) van Etsberg genoemd". Of dit met mijn losbandige leven van de laatste jaren te maken heeft…?? Ik ben me nu aan het beteren. Overigens, thans fiets ik op een red-bull fiets !! Oh ja, ook word ik wel eens "the killer" genoemd. Peter (Frijsinger) ging ooit voor mij uit fietsen en die heb ik toch eens behoorlijk hard aan moeten pakken. Maar deze bijnaam heeft meer te maken met het feit dat ik iedereen behoorlijk afmat door mijn bovengemiddeld harde tempo. (noot van de redactie: nou, nou Wim, zo kan ie wel weer..!!)

janp: Welke rol speelt het fietsen in jouw leven..??

Pyreneeen_20061_124_2Wim: Een behoorlijk grote rol kan ik wel zeggen. Alhoewel…niet alles draait om fietsen ! zo ben ik in 2006 eens op fietsvakantie naar de Pyreneeen geweest en ja…ineens zag ik het licht…!! Ik heb mijn fietsmaten – die de Aubisque, Tourmalet en Hautacam gingen beklimmen – in de steek gelaten en ben een week lang in Lourdes gebleven. Dit was echt helemaal te gek zo niet "super"..!!

janp: Als ik dit zo hoor vraag ik me af of je wel eens met Fedor den Hertog gesproken hebt.

Wim: Goh…inderdaad ! Toen ik in 2005 de Dolomieten Marathon heb gefietst, zaten Fedor en ik in hetzelfde hotel en hebben we menig avond met elkaar van gedachten gewisseld over het leven, het hiernamaals en andere psychologische zaken. Jammer dat Jos Evertz van de C-groep er toen niet bij was !!

janp: Wim, heb je iets met bergen…??

Wim: Absoluut ! Ik woon in Etsberg, ik heb een vriendin in Berg, binnen de club A-rijders is mijn "bergenroute" door Pruses erg bekend en de uitdagingen met flinke bergen ga ik niet uit de weg. Zo heb ik de Quabrantahuesos gefietst waarbij de Spaanse en Portugese "fietsvlooien" overal van je weg proberen te springen. Ook de Dolomietenmarathon, de alpenchallenge en de Oetztaler staan op mijn palmares.

janp: en heb je ook nog wat in het vet dit jaar…??

Wim: jazeker, ik heb overigens met Meriam (oet Berg) "getraind" op Mallorca en over een paar weken ga ik voor de Marmotte. Later in het jaar ga ik ook nog voor mijn tweede truitje van de Oetztaler Radmarathon.

janp: Tot slot…heb je ooit goed kapot gezeten…??

Wim: dit vertel ik eigenlijk liever niet maar allez…onder ons gezegd heb ik tijdens de beklimming Pyreneeen_20061_104 van de Marie Blanque (wat een verschrikkelijke berg) helemaal er doorheen gezeten. En ja….na de Quebrantahuesos zag ik het ook even niet meer zitten. Zoals je op de foto uit mijn archief ziet….ik zat erbij als een dood vogeltje…….

janp: Ik ben heel veel te weten gekomen over jou. Het heeft me dit keer wel heel veel tijd en een paar reisjes gekost maar de aardbeienvlaai heeft veel goed gemaakt. Wim, bedankt voor de goede zorgen en voor de mooie foto’s uit je archief !!

Overigens…..voor degene die nog meer over Wim wil weten die kan me altijd mailen. Ik heb de aantekeningen van dit gesprek nog niet weggegooid. Maar….je mag ook altijd Wim zelf vragen !

Dit bericht werd geplaatst in in gesprek met. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

