pech (1)

Pech. Volgens het Kramers woordenboek betekent het ongeluk of tegenslag. De dikke Van Dale geeft voor het woord pech ook ook het woord "malheur" . En als ik naar de etymologie (afkomst) kijk dan heeft pech iets met peh (hel). Daar waar men in "pek" brandt. Zo !! genoeg uit de doeken gedaan wat het betekent, de boeken dicht en eens kijken naar wat pech nu echt is.

Zeker is wel dat het woord "malheur" niet verkeerd is. Het heeft juist dat ietsje meer drama in zich dan dat Nederlanse woord pech.

Sinds april ben ik geregeld met mijn fysiotherapeut op stap. Hij is vanaf vorig jaar aan het fietsen geslagen en op dit moment is hij zelfs op weg naar de Provence waar – ja hoor !! – de Mont Ventoux op hem wacht !! Richard (de therapeut)  heeft eigenlijk alleen maar wat met fietsen; alles wat erbij komt is niet aan hem besteed. Een fietspomp ?? Niet nodig !!, een reservebandje ?? niet nodig !! en bandenlichters of welk ander materiaal dan ook….Nee !! Als ik met hem op pad ben stel ik hem dan ook geregeld de vraag wat te doen als dat bandje nu eens lek zou gaan…? Zijn antwoord luidt dan:  "Och, ik heb altijd mijn mobieltje bij me en met behulp van de tom tom weten ze me heus wel te vinden..!!" Op mijn vraag of hij al eens een beroep heeft moeten doen op het thuisfront antwoordt hij: "eenmaal". Nee, vervelend vond hij het niet en volgens mij hadden ze er thuis ook niet zo’n probleem mee. 

Als ik hem maar blijf zeggen dat een bandje omleggen werk is van maximaal 10 minuten en dat je daarvoor toch niet iemand 40 km met de auto laat rijden om je op te halen weet ik nog steeds niet of mijn woorden wel landen bij hem. En ik weet het nog niet, ook al had hij afgelopen woensdag een bandje en patronen bij zich. Ik neem aan dat hij wist dat ik bandenlichters bij me had. Gelukkig, ook afgelopen woensdag geen banden"malheur" maar een ding is zeker…..ooit zal het hem treffen. Misschien in Spaanshuisken, in Bruggelchen, Kasen of Arensgenhout ? Maar wat te doen als ergens achter Postert in Duitsland tussen de windturbines staat…of tussen Stahe en Brunssum… Inderdaad, dan zal ongetwijfeld naar huis worden gebeld maar probeer dan maar eens uit te leggen waar je precies staat…………….

Nu zult u zich misschien zorgen maken over hoe dat in Frankrijk zal gaan met Richard. Nee, dit hoeft u niet te doen want zijn lief zal keurig achter hem aan rijden…!!!

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

