Jos Evertz

Een afspraak te maken met Jos was al moeilijk maar toen ik eenmaal de afspraak had werd al meteen een vervolgafspraak gemaakt en…toen nog een !! Op een gegeven moment dacht ik al dat ik klant was bij Jos, die van beroep psycholoog is. Hieronder een korte samenvatting van de gesprekken.

Janp: Jos, je bent een van de weinige mannen met een baard in het peleton. Bijna elke renner in het twc-peleton scheert zich zelfs helemaal. Waarom jij niet ?

Twc2009c23_2

Jos: Och Jan, zolang ik tijdens afdalingen als eerste beneden kom zijn die praatjes over aerodynamica fabeltjes. Het zit bij die jongens gewoon “tussen de oren”. Die baard is trouwens ook lekker warm in het voorseizoen en….in een artikel in de Elsevier in april van dit jaar stond het duidelijk verwoord: het signaal van de baarddrager is dat hij een echte man is..!!

Janp: Om hier nog even op terug te komen. Wie zit er eigenlijk achter die baard ? Ik begrijp dat je nog werkt maar ik zie je toch steeds met de C-groep op woensdag fietsen.

Jos: Dit jaar word ik 60 jaar en dat fietsen op woensdag zit erin omdat ik geen van 9 tot 5 mentaliteit heb ! Een aantal dagen wil ik – als je erover wilt praten – ook ’s avonds consulteren.

Janp: Je presenteerde op de website van twc als “jos van RuRoe Roerdalen”. Moet ik hiervoor gestudeerd hebben om dit te begrijpen of is dit je pseudoniem ?Twc2009c_004

Jos: ha, ha, ha. Neeeee… Dit staat voor Rust Roest Roerdalen, oftewel de Akzo-ploeg, waar ik ook lid van ben. Met dit groepje – een aantal leden van twc zijn hier ook lid van – fietsen we geregeld.

Janp: Dus fietsen speelt een belangrijke rol in je leven. Maar je fietst pas bij twc. Hoe komt dat ?

Jos: Nou, ik heb in bijna heel Limburg gewoond en dus ook gefietst. Soms kan ik onze navigatoren zelfs nog iets leren…!!! En ja, ik heb ook bij meerdere fietsclubs gezeten. Toen ik in Herkenbosch kwam wonen was het dan ook al snel uitkijken naar een fietsclub in de omgeving.

Janp: Ook hoogtepunten ? Ik bedoel natuurlijk hoogtepunten op de fiets he..!

Jos: Zeker !! Twc2009c24 Elke berg die ik op kom is een hoogtepunt. Maar mijn clubkampioenschap bokaal en kampioenstrui van twc Oostrum koester ik.

Janp: Luister je graag muziek en wat is je favoriete nummer ?

Jos: Fungus had ooit een liedje, “al die willen de Kaap’ren varen, moeten mannen met baarden zijn”. Echt, keigoed !

Janp: Ga je graag op vakantie ?

Jos: Ja hoor, niet naar de kaap maar Andalusie en Italie (Toscane, Umbrie etc.) en natuurlijk stedentrips. Natuur, cultuur en zon !

Janp: Ben je filmliefhebber??

Jos: Man, ik heb zoveel interesses ! Ook zie ik graag film. Een echte aanrader is b.v de film van Florian Henkel “das Leben der Anderen”. Een tintje psychologisch maar die tik heb ik nu eenmaal.

Janp: Het zal wel een open deur zijn maar…lees je graag ?

Jos: Inderdaad Jan, zo open als maar zijn kan. Natuurlijk lees ik ook graag. Zo is het goed om het boek “ret jezelf” eens te lezen.

Twc2009c_006

Epiloog Na 3 avonden kletsen wilde Jos uiteraard nog een avond eraan vastplakken. Omdat hij dan wel geringe consultkosten in rekening ging brengen heb ik hier dus vriendelijk voor bedankt met de mededeling dat ik toch niet alles wat besproken is kon weergeven. Dit leidde bij Jos toch tot enige teleurstelling. Toen ik heb vroeg “of hij erover wilde praten” kreeg ik gelukkig als antwoord: “misschien later…..!!”

Dit bericht werd geplaatst in in gesprek met. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

