Kennedymars 2009

zaterdag 11 april 2009, paaszaterdag …een dag die in het kerkelijke gebeuren ook wel "stille zaterdag" genoemd wordt. Sittard, 5 uur ’s morgens, normalerwijs ligt heel Sittard en omstreken dan nog te slapen en is alles in een erg diepe rust…maar niet vandaag !!! Het is de dag van de Kennedymars. een wandeltochtje van zo’n 80 km door het Middenlimburgse staat op het programma en heel Sittard is in alle vroegte al in rep en roer. Nu bericht ik hierover omdat ik in een grijs verleden deze tocht ooit ongetraind wilde lopen…. of ja, ongetraind…. de zaterdag voor de tocht ging ik dan toch even oefenen en ging het na 10 km nog heel goed, na 25 km was ik blij weer thuis te zijn en kon ik een week bijna niet lopen ivm een scheenbeenontsteking. Ik zou nog niet tot de helft zijn gekomen….. Maar had Kennedy niet gezegd dat men deze tocht "ongetraind" diende te lopen en wel binnen 22 uur…?? Nu weet ik dat Piet Sevriens de tocht ook loopt en dat hij supergemotiveerd is en er keihard voor getraind heeft. Ja…hij zal het wel halen, ik hoop het en ik dicht het hem ook toe. Maar ik weet ook dat er deelnemers zijn die "die varkentje wel even menen te wassen" en minder trainen voor deze tocht. Ik volg vandaag John Geraedts…..slecht getraind voor deze tocht maar vastberaden de tocht uit te lopen.

Paparazzinieuws_102Samen met met meer dan 3000 anderen start John (samen met routinier Lambert) aan de tocht. "De paden op de lanen in en dudeljo die zingt zijn lied". Het tempo zit er goed in en zo rond 10.00 uur komen ze al in ’t Reutje aan. In Mofert wordt het tweetal luid aangemoedigd door Miranda, Maartje, Froukje en de rest van de familie. Ja, support doet geweldig goed op zo’n dag !! Dan gaat het via Reigershorst naar Maasbracht en ja…de familie staat er weer en daar duiken de heren voor het eerst de kroeg in. Een pilsje moet kunnen…vooral met dit weer !! Paparazzinieuws_101 Onderweg komen we veel "exoten" tegen, ik ontwaar zelfs Sinterklaas (zie foto), vanwege de warmte en omdat het niet echt "zijn tijd" is geheel incognito aan de start dit keer. Iets na 1 gaat het door Maasbracht richting Maasbrug; gedragen door de muziek aan de kant van de weg en de vele supporters – die voor iedereen klappen – komt ons tweetal in Wessem aan. Ja…hier zijn er al velen die "eruit" stappen !!! Omdat de veters niet strak genoeg zaten is er wat wrijving ontstaan hetgeen bij John meteen een dikke blaar oplevert….en er zullen er nog een aantal volgen….!!! Het tweetal is rond de klok van twee inmiddels in Wessem aangekomen en van hieruit gaat het naar het "Bartlehiem" van de tocht…Thorn !! Paparazzinieuws_104 Paparazzinieuws_106 Wat een geweldige sfeer heerst daar; de lopers moeten door een haag van mensen over de klinkertjes richting Wijngaard om zo af te dalen naar de volgende halteplaats en in Belgie uit te komen. Om 16.00 uur is het tweetal in Ophoven en volgt een lange saaie weg richting Maaseik. De volgers zorgen ervoor dat het de lopers aan niets ontbreekt. Het is half zeven en Dieteren komt in zicht….nog een km of 12 ! De benen zijn niet meer die van vanmorgen, de voeten trouwens ook niet !! Blaren gelopen maar het is nu of nooit en een terug (68 km!!!)  zou teveel van het goede zijn. Dus doorgaan !!! Via Susteren (19.15 uur) gaat het naar Nieuwstad en de aanmoediging van het thuisfront zijn wederom een geweldige stimulans. De slotkilometers zijn geestdodend, geen huizen en dus geen bewoners die aanmoedigen en de schemering maakt het allemaal nog "duisterder". maar….om 21.15 is het volbracht. Moe, moe, moe maar heel erg voldaan want het is gelukt !! komt het tweetal in Sittard over de streep, "gedragen" (in figuurlijke zin uiteraard) door de muziek, de aanmoedigingen en de trots dat het gehaald is. John (en Lambert), petje af, ik had het er niet voor gegeven maar zo zie je maar weer wat je met een "ijzeren wil" al niet kunt volbrengen. En ja…als ik de tocht – met vooraf toch de nodige trainingskilometers – het volgend jaar wil lopen…misschien dat ik John vraag om mee te lopen……………… Paparazzinieuws_099

Mijn bewondering voor alle deelnemers aan deze tocht, of ze 40-, 50-, 60-, 70- of 80 km hebben afgelegd, ik zou het hun niet hebben nagedaan …. !!! Een diepe buiging voor allen en zeker voor degenen die vanmorgen in Sittard vertrokken zijn en vanavond met de tong op de schoenen weer in Sittard ( te poat ) zijn aangekomen.  

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Een reactie op Kennedymars 2009

  1. John zegt:

    Ha die Jan,
    met de blaren net uit het sop,
    kan ik dit zeggen over jouw verslag,”TOP”.
    Ik neem je uitnodiging aan om hem weer te lopen, want uitgelopen of niet het is geweldig om te BEGINNEN aan de loop, al was het alleen al vanwege het enthousiasme van de supporters (zoals jij dus). Hiervoor mijn dank en mede hierdoor heb ik de eindstreep gehaald. Maar in eerste instantie toch door mijn mobiele brigade, die ons op de moeilijkste plekken van een verse portie energie voorzag in de vorm van boullion andere drankjes, eten, massage, een peptalk en noem maar op. Ik heb wel bijna een blaar op mijn sms duim van alle steunbetuigingen via de telefoon. Waarvoor ook aan iedereen mijn dank.

    Nogmaals mijn complimenten voor je leuke verslag.
    Groetjes John

Geef een reactie

