wind in het zuiden..!!

"de wind in het zuiden, is water voor de puiden..!!" Dit spreekwoord wil zeggen dat er bij zuidenwind regen komt en ja….. we hebben regen gekregen, en nog niet eens zo’n klein beetje. Wordt er in de volksmond wel eens gesproken dat men nog geen hond door dit weer stuurt, de "jonge" rabohonden laten zich door dit weer niet weerhouden van het wekelijks tochtje.

zaterdag 17 januari:  Normaal wordt voordat gestart wordt toch even op de buienradar gekeken. Zo nu ook en een buiengebied was in aantocht. Alleen….de kopman besliste anders ! Hij had geen oren naar mijn advies omdat hij van zijn moeder (ja, ja…grootje weet het beter !) te horen had gekregen dat het pas ’s avonds zou gaan regenen… Met een stevige zuidenwind tegen ging het richting Maaseik en nadat we een km of 6 onderweg waren begon het al te plenzen. Een paar jaar geleden kreeg ik dan de smeekbede om maar om te draaien (en dat deden we dan niet) en nu had ik een klein beetje geteld op het verzoek van de kopman om om te draaien maar…nu kwam het niet en dus restte mij niets anders dan maar gewillig te volgen (meer zat er gewoonweg niet in !) En dat ik volgde heb ik…en de wasmachine geweten; ik zag eruit als een beest en mijn tenue (ik hoop dat het nieuwe tenue al in de bestelling is) kon bijna als afgeschreven beschouwd worden. Dion genoot ! Hij sprak over echt ronde van Vlaanderen-weer en ik… ik hoorde alles aan en was blij dat ik kon volgen………. Toen ik vroeg waarom het zo hard ging kreeg ik als antwoord dat hij zich nog eens moest bewijzen immers, jonger dan vandaag zou ik hem nooit meer bezig zien. Bijna thuis sloeg het noodlot toe….lek ! Alweeeeer mijn achterband (al de tweede keer dit jaar). Dion hielp me keurig om de band te wisselen alleen…toen ik weer op de fiets zat bleek dat het bandje toch niet goed omgelegd was en zijn we heel voorzichtig de laatste 4 km naar Horn gefietst. Dat het hard gegaan had bleek uit het gemiddelde, dat uiteindelijk toch nog ruim boven de 27 km lag !

18 januari: Pluie, Rain, Regen. Ik al eens bellen want het zou toch niet waar zijn dat we met dit weer de fiets op gaan …?? Maar ook nu, de jarige (en kopman en wat het belangrijkste is…de sponsor) beslist !! Maar of zoiets verstandig is..?? Als het verstand met de jaren komt dan voorzie ik de eerste jaren het ergste… Er werd zelfs niet eens meer gesproken over de buienradar, alleen dat het weer geweldig ronde van Vlaanderen-weer was…. Het waaide nog harder dan gisteren en tegen de wind in moest en zou het zeker 27 km gaan met een hartslag van 165 immers, de jarige had een nieuwe polar gekregen waarvan alles precies via de computer te analyseren was. Hadden we na mijn zwarte-pieten-pak van gisteren afgesproken dat we naast elkaar zouden fietsen, deze afspraak was de jarige (en dit komt denk ik door de ouderdom) na enkele km’s vergeten en het resultaat (zowel mijn tenue als mijn zwarte met moddeer besmeurde gezicht) mocht er na afloop dus ook weer zijn…. Dion had vandaag de ronde uitgetekend en gelukkig tracteerde hij me vandaag op een kort rondje; 28 km stond op de teller en binnen het uur waren we weer op stal !Bikemoton08_002        Onderweg heb ik meermaals moeten denken aan fietsbeurs bikemotion, waar een mooi scherm over de fiets was gespannen om een beetje beschut te zijn tegen regen en ….voorgangers die met modder smijten….!! 

Dit bericht werd geplaatst in hamburg rabo racers. Bookmark de permalink .

Een reactie op wind in het zuiden..!!

  1. arthur zegt:

    Jan,

    veel sterkte in je 4**** restaurant.
    groetjes uit Tegelen

Geef een reactie

