links rijden…..

Op zondag kreeg ik een reisje Schotland in de schoot geworpen en dus… ging het op woensdag richting Edinburgh. Na de vreemde gewaarwording die ik van mijn Dublin reisje nog in mijn geheugen had was het nu weer opnieuw instellen van de bovenkamer immers….. dat links rijden is best link ! Wil je een weg oversteken dan kijkt de vastelander eerst naar links en…. dat is "aover dae pool" helemaal fout. Bij de eerste stop ging ik al de fout in ! Ik stond al op de weg toen er verkeer van rechts aankwam en dus maar snel terug ! Nu was ik met de bus en hoefde ik verder niet op te letten maar alleen maar kijken. In Edinburgh viel me op dat er behoorlijk veel gefietst werd; zelfs nog toen het op vrijdag "katten en honden" regende. En ook nu zag ik me hier al in gedachten rondfietsen; steeds maar weer "schakelen" dat er links moet worden gefietst en hoe je moet voorsorteren en al dat soort vermoeide gedachtenspinsels.

2008decschotland_092_2 Nee, geef me dan maar het landschap. De Scottisch moors en de Highlands zijn werkelijk fantastisch. Over `schakelen` gesproken, het kiezen van juiste verzetten is erg belangrijk. De goed getrainde fietser kan er zich goed stuk rijden op de venijnige heuvels met hellingspercentages tot wel 20 procent en de minder getrainde (genietende) fietser kan er zijn ogen uitkijken. Indrukwekkende vergezichten, mooie landschappen, geweldige meren en natuurlijk overal de aanwezigheid van schapen. Voor de golfers onder ons… in Schotland is golf sport nummer 1 !! Heb ik ooit gehoord dat elk dorp wel zijn golfcourse heeft…. ik heb er maar weinig van gezien … En Edinburgh; een aanrader om naar toe te gaan als je stedentripper bent en bovendien van een andere cultuur, pubs of musea houdt.

Oh ja…ik heb zegge en schrijven 1 Schot in een kilt zien lopen (er was een kerstparty en hij zag er werkelijk indrukwekkend uit) en…. het is echt waar…het is net als in een wielerbroek, niks eronder aan !!!

Mijn kilt hangt weer in de kleerkast maar ik weet zeker dat ik Schotland niet voor altijd links laat liggen.

Dit bericht werd geplaatst in Vakantie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

