In gesprek met "Jan Janssen"

Het was haasten op zaterdag 1 november. Ik had een afspraak met Jan gemaakt op de fietsbeurs. Normaal doet hij dit soort zaken niet meer maar voor deze ene keer mochten de zoons thuis blijven en kon hij en passant ook nog even dat interview met mij doen.

Jan, heb je misschien familie op ’t Reutje wonen, de vorige maand heb ik namelijk Jos Janssen geinterviewd..??

Jan: Inderdaad, Jos is een "paersnaef" van mij. Overigens mooi daar in die buurt. Tijdens mijn amateurtijd heb ik zelfs eens de ronde van Limburg gewonnen. En…zoals Jos wereldberoemd is in ’t Reutje en alle cafe’s en bars in de omgeving, zo heb ik in Nederland, Belgie, Frankrijk en Spanje geregeld een wildcard.

En Italie dan..?

Jan: nee, daar dus helemaal niet. De Italianen waren en zijn wijndrinkers en ik fietste voor een Frans biermerk indertijd (Pelforth)…. Nee, dat leverde de sponsor niets op !

Heeft je wielercarriere invloed gehad op de contacten met "fietsenboeren" uit het Limburgse..?

Jan: Dat kun je wel stellen..! Na veel onderhandelingen met Piet uit Postert is die uiteindelijk naar d’n Eddy gegaan. Het leek voor mij weer even 1967, toen ik in Heerlen met banddikte verschil door deze kannibaal verslagen werd.

Je spreekt over de "kannibaal"; had jij ook bijnamen ?

Jan: Jazeker Jan. Voordat Fignon zo genoemd werd was ik in Frankrijk al bekend als "le professeur". Deze naam kreeg ik omdat ik altijd heel lang en uitgebreid mijn verslag deed; vergelijk het een beetje met jezelf……

Nou Jan, daar kan ik het wel weer mee. Je winst in de Tour heeft je natuurlijk bekend gemaakt. Vertel eens over je carriere..

Jan: Ik ben dus de een na jongste (en dat met mijn 68 jaar) Nederlandse Tourwinnaar. Verder heb ik veel gewonnen, o.a. wereldkampioen (en een keer net niet dus…), de vuelta heb ik als eerste Nederlander gewonnen, de gedenkwaardige rit toen Tommy Simpson overleed – een zege die voor mij overigens totaal geen waarde had -(wat was het heet die dag !) Eigenlijk teveel om op te noemen…. In 1966 heb ik de Tour de France overigens net niet gewonnen. Iets dat me nu zeker niet meer zou overkomen.

Hoezo dat dan ?

Aimar was weg en we hadden toen nog geen "oortjes". Voordat ik wist dat die linkebal gevlogen was kon ik erin vliegen zoals ik wilde maar ik kreeg hem niet meer te pakken. Ik kwam uiteindelijk op 1 minuut als tweede in Parijs op het podium.

Tot slot…..kun je de Tour fietsen op pindakaas en pasta…??

Jan: Iedereen die het maar horen wil heb ik altijd gezegd dat ik nooit doping heb gebruikt. Wat verwacht je dat ik jou nu ga zeggen…?

Dat is natuurlijk aan jou !

Jan: Voor zover ik weet heb ik nooit gebruikt..! Ik verzorgde me goed en kreeg natuurlijk -net als iedereen- medicijnen. Ik had een arts (nee, hij reed en heet geen Ferrari) die ik volledig vertrouwde.

Bikemoton08_007

Jan, bedankt dat je tijdens deze drukte (jouw stand is gelukkig het laatste half uur iets minder druk) toch nog even tijd voor me hebt kunnen vrijmaken. Je vroeg weliswaar 500 euro voor dit interview maar ik neem aan dat een ferme handdruk dit bedrag ruimschoots goed maakt……

Jan: Inderdaad ..! Graag gedaan en…als die "men" van Postert wat meer op "Jan Janssen" fietsen gaan rondrijden dan zul je me zeker en vast nog eens bij jullie aan de start zien….!!

Dit bericht werd geplaatst in in gesprek met. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

