Crisis

Sla er de krant op open, lees een weekblad, kom op een feestje of ga lekker met een maat fietsen, het gaat alleen maar over de vallende bladeren op de financiële markten. De een weet het nog zekerder dan de ander maar eigenlijk weten ze het allemaal niet. Omdat ik er ook niets vanaf weet wil ik toch wel wat kwijt over die banken, dat sparen en dat beleggen.

Omdat ik fiets bij de Hamburg Ra(m)bo fietsers begin ik natuurlijk eerst bij de banken. Moeder zei ooit (en ze had de crisis in 1929 meegemaakt): er is niets zo zeker als de bank..!! Een gezegde dat menige “ijs” koude spaarder, die dacht dat zijn geld in het buitenland “save” zou zijn, niet meer als zo vanzelfsprekend vindt. Mijn vriend en onze sponsor zweert bij een triepeltje. Hij werkt bij een “trippel E benk” en als hij fietst doet hij dat op een fiets met trippel en in kleding van de farmers. Voor hem is een trippel zekerheid, hij komt overal boven, het tempo is weliswaar wat minder maar hij komt er..!! Zeker en vast !! En over arbeidsmoraal gesproken, in alle vroegte gaat hij naar het werk, daarna snel eten om toch maar de fiets op te kunnen en als levende reclamezuil (voor zijn bank) in de regio te fietsen en na het douchen kun je hem maar op één plaats aantreffen: de bank !!! Een werknemer waarop volgens  farmerstermen de spreuk “wat men zaait, zal men maaien” zeker van toepassing zal zijn.

Naast hem fietsende heeft hij het dan over solvabiliteit en liquiditeiten en nog meer bla, bla, bla. Dit terzijde want ik weet dat hij er ook niets van begrijpt (hij zei namelijk dat hij zoiets ook nog nooit heeft meegemaakt).

Van de bank is het een kleine stap om het over sparen en beleggen te hebben. En alweer een goed voorbeeld is mijn vriend. Hij spaart zich namelijk nooit ! Rijdt altijd in de wind, altijd op kop en als ik naast hem wil fietsen…., altijd een half wiel voor me, maar zich sparen..?? Nee !! Een crisis is voor hem dan niet iets van de laatste tijd. Zijn grootste crisis was tijdens de cyclosportieve “Trois Ballons” en wel op de Grand Ballon waar zijn gestel diep onderuit ging en hij behoorlijk in het rood stond. Waar het aan lag..? Te weinig gegeten bleek achteraf. Zelfs aan het slot van het vorig jaar – de beurzen hadden kerstreces – ging hij behoorlijk onderuit.. Of dit voorkennis is ??

Nu is mijn vriend natuurlijk een geweldig voorbeeld voor dit alles. Ik heb alleen een beetje verstand van beleggen.Crisis_2  Het liefst een boterham met daarop flink wat kaas en daaroverheen kruutje of  een boterham met flink wat hagelslag als beleg houdt mij ook op de been. En tijdens het fietsen…..blijven eten !!

Zo, genoeg over de malaise, de volgende week ga ik – ja, met mijn vriend !!! – naar de fietsbeurs bikemotion en ga kijken naar dingen waar ik gelukkig meer verstand van heb, frames, nieuwe schakelsystemen, fietscomputertjes etc. etc. en het liefst zou ik me weer van alles aanschaffen maar…. dan zal ik toch nog eerst flink moeten sparen…!!

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

